tag:blogger.com,1999:blog-2692093967520486309.post6273483960611961775..comments2023-09-27T12:33:40.601+02:00Comments on Lean denken in de zorg: Strategisch perspectief op leanMarc Rouppe van der Voorthttp://www.blogger.com/profile/03992450550627513985noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2692093967520486309.post-78790616405596895322011-10-21T13:29:19.836+02:002011-10-21T13:29:19.836+02:00Als er korte termijn effecten mee bereikt dienen t...Als er korte termijn effecten mee bereikt dienen te worden krijg je, denk ik, meestal een verkeerd gebruik van lean d.m.v. kostenbesparingen. Daarom leven er allerlei, onterechte, kreten zoals "lean and mean". Lean introduceren, dat is lastig. Misschien moet er eerst "de weg naar lean" geïntroduceerd worden. Zoals met alle management modellen moet je je er wel in verdiepen, dat betekent meer lezen dan de kaft van een boek en de 14 basisprincipes.Ron Noëthttps://www.blogger.com/profile/06854534340855117217noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2692093967520486309.post-80131055448458754582011-10-19T12:06:24.913+02:002011-10-19T12:06:24.913+02:00Dank voor dit mooie Blog en reactie van Ron. Enorm...Dank voor dit mooie Blog en reactie van Ron. Enorm dilemma wat je schetst. Met name als je over woord "Lean" hebt begint het al. Want Lean introduceren in je organisatie is eigenlijk al een periodieke verbetering. Ik weet van Marc dat daar hij daar in begin ook enorm mee heeft geworsteld. Het zit hem al in begrip "starten". Heel veel organisaties willen wel op korte termijn starten met Lean en hopen op een korte termijn effecten. Is dit ook niet lot van een hype, dat alleen de echte adepts hetlukt om de (Lean)principes helemaal eigen te maken?Stanhttps://www.blogger.com/profile/10135877472411150737noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2692093967520486309.post-88297195701841023372011-10-18T14:09:03.271+02:002011-10-18T14:09:03.271+02:00Als toevoeging; als lean wordt gebruikt zoals in d...Als toevoeging; als lean wordt gebruikt zoals in de omschreven periodieke verbeteringen gaat er iets fout. De focus op de korte termijn en resultaten boven het leereffect stellen is nooit lean, eerder het tegenovergestelde van lean. Wel kan een periodieke verbetering gebruikt worden voor een revolutie in de organisatie te bewerkstelligen, na de revolutie breekt een nieuwe periode aan en vanaf dan ga je (bijvoorbeeld) lean werken.Ron Noëthttps://www.blogger.com/profile/06854534340855117217noreply@blogger.com