woensdag 30 december 2009

Ons boek: lean denken en doen in de zorg

Op het symposium van 7 december is ons boek gelanceerd: 'Lean denken en doen in de zorg: acht verhalen uit de praktijk'. Ons zijn 18 auteurs uit zeven ziekenhuizen, vier hoogleraren uit drie universiteiten en een deskundige vanuit Toyota. Jos Benders, Bart Berden en ikzelf hebben de redactie gevoerd.

We zijn trots op het resultaat, met name omdat de kern door praktijkverhalen gevormd wordt. Lean denken leer je alleen door het te doen. Een boek over lean kan dus het best op ervaringen gebaseerd zijn. Tegelijkertijd geven de drie reflecties na de praktijkverhalen een verdieping aan de ervaringen en richting voor verdere toepassing. Die wisselwerking tussen praktijkervaring en reflectie voelt als de benodigde combinatie om vooruit te komen. Mooi om in de praktijkverhalen te lezen welke principes van lean denken snel toepassing vinden in de zorg en welke blijkbaar nog minder (ik laat het graag nog aan eenieder over om zelf die conclusies te trekken).

Inmiddels is het eerste hoofdstuk 'Naar lean denken en doen in de zorg?' beschikbaar als voorproef, klik hier om het te openen. Zie verder hieronder voor de inhoudsopgave van het boek. Meer informatie is te vinden bij de uitgever Lemma.

Op 2 december hebben we het eerste exemplaar overhandigd aan de minister, klik hier voor een impressie en een film van de overhandiging. Alle auteurs hebben vervolgens op 7 december de essentie van hun verhaal gepresenteerd op het symposium. Klik hier voor de links naar hun presentaties.

In de eerste drie weken zijn al 530 exemplaren verkocht. In de eerste twee maanden zelfs ruim 1.000. Ik nodig graag mensen die het boek hebben gelezen uit om via 'reacties' onder deze blog hun recensie te geven. Wat vind je sterk? Wat zou in een volgend boek meer aan de orde mogen komen?

Inmiddels zijn er vier recensies gepubliceerd (klik op de links voor de hele recensie):
  • procesverbeteren.nl (januari 2010): "De case-beschrijvingen in het boek zijn niet bedoeld om klakkeloos te kopiëren, ze dienen vooral om mensen op ideeën te brengen, en om hen te laten zien wat er tot nu toe bereikt is met Lean in ziekenhuizen. Daarin zijn de auteurs prima geslaagd. Het boek is namelijk goed leesbaar voor mensen die nog geen ervaring hebben met Lean. En het verschaft mensen die dat wél hebben, een interessant kijkje in de specifieke zorg-problematiek."
  • Zorgvisie (februari 2010): "...echt interessant wordt het bij de passages met specifieke praktijkvoorbeelden en krijgt de lezer zicht op de mogelijkheden die lean werken biedt. [...] Alle aandacht voor de weerbarstigheid van de praktijk ten spijt en verdere kanttekeningen ten spijt, is het boek een overtuigend pleidooi voor lean denken en doen in de zorg."
  • Skipr: "De praktijkvoorbeelden zijn verfrissend en hoopgevend."
  • Medisch Contact (17 april 2010): "... geeft het boekje een aardig inzicht in wat 'lean denken' nu eigenlijk is: het gestaag, in kleine stappen verbeteren van het zorgproces. [...] Het draait uiteindelijk om het bereiken van 'flow': een ongestoorde, ononderbroken gang van een product of dienst richting klant of patiënt. Dat dit zeker niet gemakkelijk is te realiseren, blijkt ook uit dit boek."
Inhoudsopgave
1. Naar lean denken en doen in de zorg?
Marc Rouppe van der Voort, Jos Benders en Bart Berden

DEEL 1: PRAKTIJKVERHALEN
2. Lean denken als duurzame ontwikkeling: innovatie bedrijfsvoering in het St. Elisabeth Ziekenhuis
Marc Rouppe van der Voort, Willem Wiegersma, Jacob Caron, Peter Kabel, Ad van de Laar, Henk Veraart en Peter Nijssen
3.  Lean in de Maastro Clinic: gestaag richting 'true North'
Huub Backes en Maria Jacobs
4.  Lean als verbeterstrategie voor de polikliniek Dermatologie UZ Gent
Jo Lambert en Dirk van Goubergen
5.  Lean management in het NKI-AVL: processen afslanken om harder te kunnen groeien
Wineke van Lent, Hans Schoo en Wim van Harten
6. Betere en efficiëntere zorg in het UMCG met 'lean six sigma'
Albert Trip
7. Met lean naar 'sneller, beter en leuker' werken in Instituut Verbeeten
Thed Naber en Richelle Belonje-Reijenga
8. Betere kwaliteit en lagere kosten door lean denken in het Laboratorium voor Microbiologie en Immunologie
Peter Kabel en Marc Rouppe van der Voort
9. Stroomanalyse met makigami bij de acute OK van het UMC St. Radboud
Dorine Pluimers

DEEL II: REFLECTIES
10. Jaag een lastig bereikbare droom na
Reflectie van een expert van Toyota: Lex van den Elsen
11. Stromen en complexiteit
Reflectie van een hoogleraar Management en Patiëntenlogistiek: Frits van Merode
12. Lean denken: heb je er wat aan en heb je er altijd wat aan?
Reflectie van een hoogleraar Kwaliteitsmanagement: Teun Hardjono

1 opmerking:

  1. Marco van der Noordaa (programmamanager lean in VU medisch centrum)12 juli 2010 om 15:03

    Beste Marc,

    Jouw/jullie boek helpt ons erg goed binnen VUmc om mensen bekend te maken met het gedachtengoed van lean. Mijn collega Marjolein Jungman (lean coach) en ik geven geregeld basisworkshops en delen dan na afloop het boek uit. Soms doen we ook vervolgworkshops en vragen deelnemers dan om ter voorbereiding m.b.v. de uitleg in hoofdstuk 1 foto's te maken van verspilling op hun eigen werkplek. Dat werkt erg goed. In de workshop gaan we dan aan de slag met grondoorzaken en tegenmaatregelen. Ook is het boekje erg goed om gewoon weg te geven aan mensen die nog niks of weinig van lean weten. Juist omdat het specifiek over lean gaat en dan nog wel in de Nederlandse situatie. Kortom, ik kan het iedereen aanbevelen. En we zijn gaarne bereid om onze ervarering met de workshops te delen (m.vandernoordaa@vumc.nl). Overigens heb ik dit weekend On the Mend gelezen met de ervaringen uit ThedaCare. Ook een aanrader, dit lijkt me echt HET boek over lean door artsen voor artsen!

    BeantwoordenVerwijderen