Zijn belangrijkste bevinding is:
"De toepassing van lean technieken leidt tot betere prestaties van afdelingen en lean technieken zorgen ervoor dat het personeel zich meer gaat inspannen in het belang van de organisatie."Verdere aanbevelingen van Wouter zijn:
- Voor de hand liggend maar wel belangrijk: denk vanuit de klant, het proces, buiten je afdeling om.
- Ga met lean ook echt technieken (of methoden) toepassen die verbeteringen ondersteunen. Lean op zich zegt niet zo veel, de toepassing ervan bepaalt de uitkomst.
- Koppel visuele prestatiemeting aan lean accounting. Ga na hoe je op dit moment processen visueel analyseert en vertaal dit naar je maandelijkse (of dagelijkse) behoefte naar managementinformatie.
- Ga na of lean voor jullie ziekenhuis meer nadruk legt op het meten van prestaties of meer het creëren van gemeenschappelijke waarden en normen. Wees hiervan bewust en ken de voor- en nadelen.
- De toepassing van lean zou tot doel moeten hebben meetbaar de prestaties te verbeteren. Dit zijn net zo goed niet-financiële prestaties als financiële prestaties.
Bij het ziekenhuis in mijn stad, waar mijn tante werkt, ligt de nadruk het meest op het meten van prestaties. Ik weet zeker dat andere dingen hierdoor niveau verliezen. Zelf werk ik er niet maar ik ben wel geinteresseerd in deze lean technieken.
BeantwoordenVerwijderenOok vertalen is een proces voor klanten. Ik kan je dan ook aanraden om te experimenteren met het verbeteren ervan obv Lean principes.
BeantwoordenVerwijderen