Bovendien liep de dag zelf als een zonnetje door de zeer gedegen voorbereiding en uitvoering van Charlotte van Poorten en Dorien van Kalmthout, beide junior trainee, het bijzonder klantgerichte facilitair team van het Elisabeth en de inhoudelijke voorbereiding door Ronald Aalbersberg, Marloes Hendriks en ikzelf. Alle sprekers en teamleden enorm bedankt voor de grote inzet!
Volgende week plaats ik mijn verhaal op mijn blog en er komt ook nog een samenvatting van de filmopname van Brad Schmidt en enkele interviews door Arts en Auto. Maar hieronder volgt eerst het programma van het symposium met van 18 sessies een link naar de sheets.
Graag nodig ik deelnemers uit om bij 'reacties' hun indruk van de dag achter te laten. Mensen die niet hebben deelgenomen kunnen bij 'reacties' vragen stellen over de sessies zodat ik of anderen die kunnen proberen te beantwoorden.
Symposium lean denken en doen in de zorg
Hoe creëer je een cultuur van
excelleren?
12 juni 2013, Aula, St. Elisabeth Ziekenhuis
Ontvangst met koffie en thee
vanaf 9:00u
9:30 Opening en introductie
Dagvoorzitter: Henk Veraart, Oogarts, St. Elisabeth Ziekenhuis
Dagvoorzitter: Henk Veraart, Oogarts, St. Elisabeth Ziekenhuis
9:45 Veranderstrategieën [SHEETS]
Marc Rouppe van der Voort, manager innovatie, St. Elisabeth Ziekenhuis
Marc Rouppe van der Voort, manager innovatie, St. Elisabeth Ziekenhuis
10:15 Lean en Kaizen: de filosofie onder de
verbeterstructuren [SHEETS]
Brad Schmidt, CEO, Kaizen Institute Japan
Brad Schmidt, CEO, Kaizen Institute Japan
11:00 Parallelsessies ronde A
12:00 Lunch
13:00 Leiderschap en de kunst van het anders
leren kijken
Emile Lohman, School voor leiderschap, voormalig bestuurder UMC St. Radboud, OLVG, KBB en NOB
Emile Lohman, School voor leiderschap, voormalig bestuurder UMC St. Radboud, OLVG, KBB en NOB
13:45 Parallelsessies ronde B
14:45 Pauze
15:15 Synthese: Hoe creëer je een cultuur van
excelleren?
Panel: Emile Lohman (school voor leiderschap), Marloes Hendriks (St. Elisabeth Ziekenhuis), Norbert Hoogers (Achmea), Marja Ho-Dac – Pannekeet (Zaans Medisch Centrum) en Teun Hardjono (CSR Acadamy)
Panel: Emile Lohman (school voor leiderschap), Marloes Hendriks (St. Elisabeth Ziekenhuis), Norbert Hoogers (Achmea), Marja Ho-Dac – Pannekeet (Zaans Medisch Centrum) en Teun Hardjono (CSR Acadamy)
Moderator: Jacob Caron, orthopedisch
chirurg, St. Elisabeth Ziekenhuis
Afronding
plenair programma
Dagvoorzitter: Henk Veraart, Oogarts, St. Elisabeth
Ziekenhuis
16:15 Parallelsessies ronde C
17:00 Brabantse borrel
- Lezingen -
met ruimte voor interactie
A1) Masterclass Lean and Kaizen (Engelstalige
sessie)
Doelgroep: Gevorderden
Thema: Verbetermethoden
en structuren
Brad Schmidt, de
plenaire spreker, gaat dieper in op de filosofie van Kaizen en de onderliggende
principes voor de strategie en praktijktoepassing van lean. Er wordt uitgegaan
van voorkennis van lean (Kaizen hoeft niet bekend te zijn).
Brad Schmidt, CEO, Kaizen Institute Japan
A2) Introductie lean denken en doen in de zorg [SHEETS]
Doelgroep: Beginners
Thema: Verbetermethoden
en structuren
Basis uitleg over
lean, met aandacht voor verbeterstructuur, waarde en verspilling zien,
dagelijks continu verbeteren, 5S werkplekinrichting. Met veel
praktijkvoorbeelden.
Natascha Simons – van Dinter, hoofd zorgeenheid, kaakchirurgie
en
Ronald Aalbersberg, lean adviseur, BZI en LMMI, St.
Elisabeth Ziekenhuis
A3) Toepassing
capaciteitenmodel binnen polikliniek cardiologie: Hoe kan je vraag en aanbod op
de poli beïnvloeden? [SHEETS]
Doelgroep: Leidinggevenden,
artsen en planners van poliklinieken en stafmedewerkers die zich met planning
en logistiek bezig houden
Thema: Verbetermethoden
en structuren
Binnen het
Elisabeth Ziekenhuis is een capaciteitenmodel ontwikkeld om beter te kunnen
anticiperen en reageren op de vraag, op lange en korte termijn. Teamleider en
artsen werken hierin structureel samen aan de hand van objectieve
stuurinformatie.
In de sessie zal
ingegaan worden op het model en op de toepassing hiervan binnen de polikliniek
cardiologie: hoe stuurt de polikliniek op vraag en aanbod en hoe zijn deze te
beïnvloeden? Hoe kan dit verbonden worden met de verbeterstructuur van lean?
Carol van Steenoven, teamleider polikliniek Cardiologie en Willem
Wiegersma, zorggroepmanager, St. Elisabeth Ziekenhuis
A4) Leren van stopmomenten en continu verbeteren op de OK [SHEETS]
Doelgroep: Leidinggevenden, artsen en stafmedewerkers
van de OK en van chirurgische verpleegafdelingen en iedereen die interesse
heeft hoe veiligheid en lean elkaar kunnen versterken
Thema: Verbetermethoden
en structuren
Het leren van stopmomenten op de
OK: op welke manier kan IVOP (surpass) worden opgenomen in de huidige lean
verbeterstructuur van de verpleegafdelingen, zodat er van de stopmomenten
geleerd wordt en deze uiteindelijk
geheel kunnen worden voorkomen? Hoe kunnen we vanuit deze leermomenten
het OK proces continu verbeteren?
Voorbeeld van integratie lean,
kwaliteit en veiligheid. Hoe breng je deze verandering goed tot stand?
Josje van Inzen- van IJsseldijk, Senior adviseur, St Elisabeth
ziekenhuis
A5) Eigenaar zijn: leuk of lastig? (sessie hangt samen met
B5) [SHEETS]
Doelgroep: Verpleegkundigen,
teamleiders en hoofden van verpleegafdelingen en iedereen die geïnteresseerd is
hoe je lean op een verpleegafdeling werkend krijgt
Thema: Veranderstrategieën
Rondetafelsessie met twee ringen waarbij verpleegkundigen
uitgenodigd worden in de eerste ring actief mee te doen aan het gesprek en de
leidinggevenden in de tweede ring toehoorder zijn.
In het gesprek wordt ingegaan wat eigenaarschap nu
eigenlijk voor verpleegkundigen inhoudt en wat zij nodig hebben om eigenaar te
zijn.
In sessie B5 wordt dezelfde opzet gehanteerd, maar zijn de hoofden en
teamleiders in gesprek en zijn verpleegkundigen uitgenodigd te luisteren. Het
is aan te bevelen (maar niet nodig) om aan beide sessies deel te nemen.
Tessa Goewie, verpleegkundige orthopedie en Mariëlle van Mersbergen,
verpleegkundige en kwaliteitsfunctionaris, neurologie. St. Elisabeth Ziekenhuis
- Rondetafelgesprekken
-
Max 12 deelnemers diepen een onderwerp uit, na een
inleiding van de gespreksleider
A6) Rondetafelgesprek: Hoe verbind je continu verbeteren met de
doelen van je organisatie?
Doelgroep: Management,
beleidsadviseurs, programmamanagers; gevorderden
Thema: Verbetermethoden en
structuren
Elke organisatie die lean voor
de lange termijn toepast komt vroeg of laat bij het vraagstuk hoe de
verbeteracties in het kader van lean geïntegreerd kunnen worden met de planning
& control cyclus van de organisatie. Hoe richt je het strategisch proces in
om de organisatiedoelen vanuit de lean filosofie te bepalen en vervolgens te
verbinden met alle verbeteractiviteiten? In lean jargon heet dit proces:
'Hoshin Kanri'. Tijdens het rondetafelgesprek wisselen we ervaringen uit vanuit
zowel het bedrijfsleven als de zorg en leren we van elkaar hoe we met deze
vraag omgaan.
Gespreksleiders: Jack van Haperen, worksmanager, DSS Smith, Bart
Lemans, lean manager, Famar, Steven Leenheer, manager lean, Instituut Verbeeten
A7) Rondetafelgesprek: Een zorglogistieke verbeterslag voor
ziekenhuisbrede doorstroming
Doelgroep: Specialisten,
managers, beleidsadviseurs, logistiek adviseurs en logistiek geïnteresseerden
Thema: Verbetermethoden en
structuren
Door de actuele vraaguitval
(minder patiënten, slinkende wachtlijsten, minder operaties) verandert de
planning en doorstroming in de ziekenhuizen. Hoe kunnen we de lean-principes
‘flow’ en ‘pull’ toepassen om de afstemming tussen o.a. poliklinieken,
diagnostiek, OK en bedden in deze gewijzigde omstandigheden te verbeteren?
In de sessie wisselen deelnemers
ui over de aanpak van verschillende ziekenhuizen om de integrale logistiek
structureel te verbeteren.
Gespreksleider: Marjolijn Kalsbeek, programmamanager zorglogistiek,
Laurentius Ziekenhuis Roermond
A8) Rondetafelgesprek: Van moppercultuur naar verbeterstructuur
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbetermethoden en
structuren
Discussie n.a.v. de ervaringen
over de eerste stappen die gemaakt zijn op de afdeling Spoedeisende Hulp in het
Catharina Ziekenhuis om het Lean gedachtegoed in te bedden in het dagelijks
werk. Met welke tools wordt gestart, hoe worden deze ontvangen op de werkvloer,
wat zijn merkbare resultaten? Wat is lastig, en wat gaat juist beter dan
verwacht? Stelling is dat als tools natuurlijk passen in het dagelijks werk de
verbeterstructuur minder aanleiding geeft voor ‘gemopper op de vloer’.
Gespreksleiders: Annette Waarsenburg, afdelingsmanager Spoedeisende
Hulp en Frans Francken, teamleider Spoedeisende Hulp, Catharina Ziekenhuis
- Afdelingsbezoeken
(‘gemba’) -
In groepen
van ongeveer acht personen naar afdelingen toe
A9) Afdelingsbezoek Laboratorium voor Medische Microbiologie en
Immunologie (LMMI)
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbetermethoden en
structuren
LMMI is het langst en meest
intensief bezig met de lean principes in het St. Elisabeth Ziekenhuis. De
doorstroming (flow), fysieke inrichting (5S) alsook het visualiseren van
processen en de dagelijkse verbeterstructuur komen aan bod.
A10) Afdelingsbezoek Oogheelkunde
Doelgroep: Gevorderden
Thema: Veranderstrategieën
en leiderschap
Zie en hoor hoe ze lean
dagelijks toepassen en stel vragen aan de mensen die er werken. In
tegenstelling tot de afdelingsbezoeken voor beginners wordt minder uitleg
gegeven over de verbetermethoden en meer over de veranderstrategie en
consequentie voor leiderschap. Er wordt van ervaring met lean uitgegaan.
Parallelsessies ronde B
13:45u –
14:45u
- Lezingen -
met ruimte voor interactie
B1) Masterclass ’Horizontaal organiseren’ [SHEETS]
Doelgroep: Gewend
bedrijfskundig of veranderkundig te denken of behoefte om daarin uitgedaagd te
worden
Thema: Veranderstrategieën
Lean daagt ons uit horizontaal
processen te verbeteren. Onze overheersende denkwijze van hiërarchisch,
specialistisch, afdelingen en positiegebonden organiseren staat dit echter
danig in de weg. De masterclass legt de denkfouten die we maken bloot en maakt
helder wat wel nodig is: tegelijkertijd en in samenhang interveniëren in het
denken, construeren, besturen en samenwerken in je zorginstelling.
Prof. Dr Teun Hardjono, hoogleraar kwaliteitsmanagement, directeur CSR
Acadamy en auteur van het boek ‘Horizontaal organiseren’
B2) De wortels van lean: wat leren we van Japan?
Doelgroep: Iedereen
Thema: Leiderschap &
verbeterstructuren en methoden
Wat hebben de vier sprekers van
deze sessie gemeen? Ze gingen de wortels van Lean ontdekken in de bakermat van
het gedachtegoed: Japan. De trip voerde
hen langs Toyota, een aantal ziekenhuizen, zelfs een restaurant waar het gedachtegoed al decennia leeft!
Wat hebben Kaizen en kikkers
gemeen? Wat is de kracht van vrijwillige
standaardisatie? Wat is de rol en het
tijdsperspectief van de leidinggevende?
Ze kwamen als herboren terug, en
delen hun inzichten doorheen een interactieve sessie van vraag en antwoord.
Arigato Gozaimas!
Thomas De Groote, Armonea, Norbert Hoogers, directeur operations,
Achmea, Peter Kabel, arts-microbioloog, St Elisabeth Ziekenhuis en Gert
Linthout, Zorg adviseur, Möbius
B3) Lean adviseur; tracht niet succesvol maar van waarde te zijn! [SHEETS]
Doelgroep: Lean
adviseurs, coaches en expert (en iedereen met interesse)
Thema: Veranderstrategieën
In deze parallelsessie staan we
stil bij de rol van de lean adviseur, nu en in de toekomst. Op de agenda staan
de verschillende Lean fasen en de bijpassende benaderingswijzen van de
adviseur. De sprekers spreken uit eigen ervaringen. In welke valkuilen zijn zij
gestapt en wat zijn de geleerde lessen?
Graag gaan we vervolgens met de
deelnemers in gesprek over de rol, dilemma’s, valkuilen en drijfveren van de
lean adviseur.
Ruud van Rijen, lean coach, Instituut Verbeeten, Marloes Hendriks, senior
adviseur lean, St. Elisabeth Ziekenhuis
B4) Doet EPO hetzelfde voor de OK als voor wielrenners?
Doelgroep: Iedereen
Thema: Leiderschap
In de parallelsessie wordt de
deelnemer meegenomen op de leanreis van het Operatiecomplex van het St.
Elisabeth Ziekenhuis. Van de start in begin 2012 wordt toegelicht hoe het team,
met vallen en opstaan, is gekomen tot de meest recente ontwikkeling: EPO. EPO
staat voor Electieve Patiënt op de OK en is een complete doorlichting van het
hele proces binnen de deuren van de OK.
Er is vooral aandacht voor het
aspect leiderschap vanuit diverse perspectieven. De artsen, het lijnmanagement
en mensen van de werkvloer nemen de deelnemers mee in het leereffect van het
afgelopen jaar. Daarbij komen diverse positieve effecten en worstelingen aan
bod. Er is uitgebreide mogelijkheid tot het stellen van vragen.
Yzabel Vandevivere, Anesthesioloog, Cees de Nie, Neurochirurg, Gert
Ekkelkamp, Teamleider anesthesie OK, Barbara Luijcks, Teamleider chirurgie OK,
Annie Ketelaars, Operatieassistent en Ellen Reijnders, Lean coach. St.
Elisabeth Ziekenhuis
B5) Lean: leuk of lastig? (sessie hangt
samen met A5)
Doelgroep: Vooral
teamleiders, hoofden en managers van verpleegafdelingen en verpleegkundigen;
iedereen met interesse
Thema: Leiderschap en veranderstrategieën
Rondetafelsessie met twee ringen
waarbij de leidinggevende uitgenodigd worden in de eerste ring actief mee te
doen aan het gesprek en de verpleegkundigen in de tweede ring toehoorder zijn.
In het gesprek wordt ingegaan op
hoe je een team kan motiveren en omgaat met weerstanden.
In sessie A5 wordt dezelfde opzet gehanteerd, maar zijn de verpleegkundigen
in gesprek en zijn leidinggevende uitgenodigd te luisteren. Het is aan te
bevelen (maar niet nodig) om aan beide sessies deel te nemen.
Ineke Snoeren, hoofd zorgeenheid neurologie, Catlijne Jongejans,
teamleider neurologie, St. Elisabeth Ziekenhuis
B6) Workshop Kaizen verbetermethode [SHEETS]
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbeterstructuren
en methoden
Actieve workshop waarin de
verbetermethode van Kaizen uitgelegd wordt en deelnemers een Kaizen oefenen. De
methode komt overeen met de meer bekende A3 verbetermethode van lean, maar het verbeterproces
is speciaal erop ingericht dat mensen door het uitvoeren van de Kaizen groeien.
Charlotte van Poorten, junior trainee en iemand van een zorgafdeling
die de Kaizen methode toepast. St. Elisabeth Ziekenhuis
- Rondetafelgesprekken -
Maximaal 12 deelnemers diepen een onderwerp uit, na een inleiding door
de voorzitter
B7) Rondetafelgesprek: Hoe maak je van lean leidinggeven je 2e
natuur?
Doelgroep: Leidinggevenden
met ervaring met lean
Thema: Leiderschap
Herken je het dat je de lean
principes actief probeert toe te passen in je leiderschapsstijl, maar dat je
jezelf erop betrapt dat je terugvalt in ander gedrag? In dit gesprek wisselen
we van gedachten over wat lean leiderschap is en op welk gedrag we niet meer
willen terugvallen. En we verkennen waarom dat moeilijk is en wat het
vergemakkelijkt om van je lean leiderschapsstijl je 2e natuur te maken.
Gespreksleider: Marcel Albers en Willem Wiegersma, zorggroepmanagers,
St. Elisabeth Ziekenhuis
B8) Rondetafelgesprek: Op een waarderende manier leidinggeven aan
een Lean- reis, kan dat ?
Doelgroep: Leidinggevenden met
ervaring met lean
Thema: Leiderschap &
Veranderstrategieën
Een gezamenlijke verkenning en
zoektocht. Wat is Appreciative Inquiry en is het anders als je als
leidinggevende voor de waarderende benadering kiest? Wat betekent dat voor jezelf?
Verhouden Appreciative Inquiry en Lean zich wel tot elkaar? We willen
deelnemers de methode laten ervaren en ervaringen laten delen met elkaar.
Hanneke van Aggelen, organisatie adviseur en Natalie Kool, organisatie
adviseur Erasmus MC
B9) Rondetafelgesprek: Verbeteren met lean: resultaten in zicht? [SHEETS]
Doelgroep: Leidinggevenden met
ervaring met lean
Thema: Leiderschap &
Veranderstrategieën
Veel zorginstellingen zijn
gestart met lean of hebben plannen. Allemaal hebben ze de verwachting dat lean
mooie en meetbare resultaten zal opleveren en de bestuurder zal ze ook
verwachten. Die mooie resultaten komen echter niet vanzelf. Of zijn ze er wel
en is het gewoon moeilijk om ze zichtbaar te maken? En hoe belangrijk is het
eigenlijk om resultaten meetbaar en zichtbaar te maken? Tijdens deze
interactieve ronde tafel gaan we de meningen peilen en ervaringen uitwisselen.
Starters en ervaren leaners kunnen hun profijt ermee doen.
Marco van der Noordaa, programmamanager lean, VU medisch centrum
- Afdelingsbezoeken (‘gemba’) -
In groepen van ongeveer acht personen naar
afdelingen toe
B10) Afdelingsbezoek Dialyse
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbetermethoden en
structuren
Zie en hoor hoe ze lean
dagelijks toepassen en stel vragen aan de mensen die er werken. Aan bod komen
o.a. dagstarts, verbeterborden en flow visualisatie. Extra aandacht wordt
gegeven aan de Kaizen verbetermethode die de leiding en verpleegkundigen
toepassen. Het hele uur is dus op één afdeling.
B11) Afdelingsbezoek Poli Kaakchirurgie
+ Verpleegafdeling Heelkunde
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbetermethoden en
structuren
Zie en hoor hoe ze lean
dagelijks toepassen en stel vragen aan de mensen die er werken. Aan bod komen
o.a. dagstarts, verbeterborden en flow visualisatie. In één uur worden dus twee
afdelingen bezocht.
B12) Afdelingsbezoek Laboratorium voor Medische Microbiologie en
Immunologie (LMMI)
Doelgroep: Gevorderden
Thema: Verbetermethoden &
structuren en Veranderstrategieën
LMMI is het langst en meest
intensief bezig met de lean principes in het Elisabeth. De doorstroming (flow),
fysieke inrichting (5S) alsook het visualiseren van processen en de dagelijkse
verbeterstructuur komen aan bod. Anders dan bij het afdelingsbezoek is sessie
A9 wordt hier minder uitleg gegeven over de methoden, maar wordt dieper
ingegaan op de veranderstrategie en consequenties voor leiderschap. Er wordt
van ervaring met lean uitgegaan.
B13) Afdelingsbezoek Verpleegafdeling Neurochirurgie
Doelgroep: Gevorderden
Thema: Veranderstrategieën
& Leiderschap
Zie en hoor hoe ze lean
dagelijks toepassen en stel vragen aan de mensen die er werken. In
tegenstelling tot de afdelingsbezoeken voor beginners wordt minder uitleg
gegeven over de verbetermethoden en meer over de veranderstrategie en
consequentie voor leiderschap. Er wordt van ervaring met lean uitgegaan.
Parallelsessies ronde C
16:15u –
17:00u
- Lezingen -
met ruimte voor interactie
C1) Lean werken staat of valt met leiderschap [SHEETS]
Doelgroep: Iedereen
Thema: Leiderschap
Om lean management te laten
slagen, is lean leiderschap nodig. Dit vraagt om krachtige leiders die heel
specifieke en soms schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen in zich verenigen.
Sleutelbegrippen daarbij zijn: charismatisch; visionair; tactvol; zowel
wilskrachtig als bescheiden; moedig; gedisciplineerd; scherp; veel aanwezig op
de werkvloer; oog voor grote lijnen én details; coachend in plaats van
belerend; introspectief (zelfkritisch, en niet bang voor de spiegel die anderen
hem voorhouden); streng, maar niet betuttelend. Lean leidinggeven betekent
vooral: jezelf en anderen continu blijven ontwikkelen en verbeteren.
Kjeld Aij hoofd Anesthesiologie & Operatieve Zorg en Bas Lohman,
lean coach. VU medisch centrum.
C2) Van losse initiatieven naar programma [SHEETS]
Doelgroep: Leidinggevenden
en lean staf met ervaring
Thema: Verbeterstructuren
en methoden & Leiderschap
Aan de hand van stellingen over
de volgende onderwerpen gaan we met elkaar het debat aan. De essentiële keuzes
die gemaakt moeten worden op de reis naar een leancultuur komen aan bod.
v Organisch
of gestuurd? Hoeveel vrijheid geef je afdelingen in het aan de slag gaan met
lean?
v In de
lijn of naast de lijn?
v Interne
of externe expertise?
v Betrokkenheid
specialist?
v Verbetercultuur
als doel? Of efficiency?
v Volgorde
in tools?
v Top down of bottom up?
v Bottom-up changes starts at the top?
Ilse Jaspers, Programmamanager Gestroomlijnd Werken, Hanneke Pullens,
Kwaliteitsadviseur en Jannie Heijman, Kwaliteitsadviseur, Catharina Ziekenhuis
C3) Samenwerken aan klantwaarde: zorgpad sectio caesarea [SHEETS]
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbeterstructuren
en methoden
In de parallelsessie wordt
toegelicht waaruit de noodzaak is ontstaan om het zorgpad sectio caesarea
(keizersnede) op te starten. Tijdens de sessie laten we zien wat de grootste
knelpunten en verbeterpunten zijn geweest en op welke wijze we deze hebben
aangepakt als multidisciplinair team.
Er is vooral aandacht voor de
werkwijze als multidisciplinair team en hoe je gezamenlijk,
afdelingsoverstijgend, kunt verbeteren.
Renate van Erven, teamleider verpleegafdeling Zwangeren & Kraam,
Gert Ekkelkamp, Teamleider anesthesie OK, Peter Scheffer, AIOS Gynaecologie.
St. Elisabeth Ziekenhuis
C4) De pijn van lean leiderschap [SHEETS]
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbeterstructuren
en methoden & Leiderschap
De raad van bestuur in VUmc
heeft de focus voor 2013 op 4 veiligheidsthema’s gelegd. Sinds maart 2013 wordt
er wekelijks gerapporteerd door de voorzitters van de thema’s aan de raad van
bestuur in een stasessie van 15 minuten. In deze parallelsessie komt aan de
orde wat deze nieuwe werkwijze betekent voor het leiderschap in VUmc en
leidinggevenden op alle niveau’s aan de hand van het veiligheidsthema
postoperatieve pijnbestrijding. Wat zijn de resultaten, wat gaat er goed en wat
is lastig.
Edwin Pompe, zorgmanager en Renée Kool, leancoach, VU medisch centrum
C5) Cutting edge of lean: interactieve rondetafelgesprek
Doelgroep: Gevorderden
Thema: Veranderstrategieën
Door de steeds grotere
verspreiding van Lean in de zorg krijgt het ook steeds meer te maken met andere
zorgvormen en ontwikkelingen in de zorg. Denk aan Planetree, Zorg2.0, Patiënt
als Partner, etc. Er is ook kritiek zoals: lean zou sommige ontwikkelingen in de
zorg kunnen tegenhouden bv. zorgketens dwars door alle echelons
heen. In dit rondetafelgesprek gaan de gespreksleiders eerst met een
kleine groep deelnemers hierover in gesprek en worden de grenzen van lean
verkend. Daarna kan het publiek zich in de discussie mengen.
Huub Backes , manager innovatie, Maastro Clinic en Stan
Janssen, adviseur, Adviesgroep Procesverbetering & Innovatie, UMC St
Radboud
C6) Workshop Waste Identification Tool [SHEETS]
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbeterstructuren
en methoden
In deze interactieve workshop
maakt u zelf een Waste Identification Tool. Met behulp van de Waste Identification
Tool kunnen alle medewerker zelf de zorgprocessen verbeteren.
Naast het samenstellen van uw
eigen Waste Identification Tool leert u deze te gebruiken om een
project portfolio samen te stellen om de waste in uw processen te
verminderen. U leert de succesfactoren te creëren en valkuilen te
omzeilen.
Marije Hansen Stoffer, Organisatie Adviseur en Rinske Tabak,
Logopedist en Junior Organisatie Adviseur, KNO, Erasmus Medisch Centrum.
- Rondetafelgesprekken -
Maximaal 12 deelnemers diepen een onderwerp uit, na
een inleiding door de voorzitter
C7) Rondetafelgesprek: Lean leiderschap, hoeveel durf je los te
laten? [SHEETS]
Doelgroep: Leidinggevenden
met lean ervaring
Thema: Leiderschap
Na een korte introductie over de
lean reis op onze polikliniek wil ik graag van gedachten wisselen over in welke
mate de toepassing/ implementatie van lean op je afdeling een andere manier van
leidinggeven vraagt.
Bonnie Jansens, hoofd zorgeenheid oogheelkunde. St. Elisabeth
ziekenhuis
C8) Rondetafelgesprek: Waarom lean veranderprocessen kunnen
falen
Doelgroep: Met
lean ervaring
Thema: Veranderstrategieën
Uitwisselen van eigen ervaringen
met het falen van veranderprocessen, discussie daarover en analyse, met als
leiddraad het 8 stappen plan van Kotter hoe dit voorkomen kan worden
Cees de Nie, Neurochirurg, St. Elisabeth Ziekenhuis
- Afdelingsbezoeken (‘gemba’) -
In groepen van acht personen naar afdelingen toe
C9) Afdelingsbezoek Poli Longgeneeskunde
Doelgroep: Iedereen
Thema: Verbetermethoden en
structuren
Zie en hoor hoe ze lean
dagelijks toepassen en stel vragen aan de mensen die er werken. Aan bod komen
o.a. dagstarts, verbeterborden en flow visualisatie. Extra aandacht wordt
gegeven aan de Kaizen verbetermethode die de leiding en verpleegkundigen
toepassen.
C10) Afdelingsbezoek Verpleegafdeling Neurochirurgie
Doelgroep: Gevorderden
Thema: Veranderstrategieën
& Leiderschap
Zie en hoor hoe ze lean
dagelijks toepassen en stel vragen aan de mensen die er werken. In
tegenstelling tot de afdelingsbezoeken voor beginners wordt minder uitleg
gegeven over de verbetermethoden en meer over de veranderstrategie en
consequentie voor leiderschap. Er wordt van ervaring met lean uitgegaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten