zondag 13 mei 2018

Inzichten uit de Japan Lean Study Tour

November vorig jaar heb ik eindelijk deelgenomen aan een studietour Lean in Japan. Het was al lang een wens van me, maar altijd waren er andere studiereizen e.d. die voor gingen en eigenlijk vond ik me er ook nog niet helemaal klaar voor. Maar in november was het dus toch zo ver. Het was een reis in het kader van Lidz maar de uitvoer was ditmaal samen met Lean Consultancy Group (LCG) die vaker reizen naar Japan organiseert, daar de juiste contacten heeft, een tolk die Lean begrijpt en gewoon goed zijn in de hele organisatie.

De groep bestond uit West Fries Gasthuis, Bernhoven, Alrijne, Lean@Verbeeten en ikzelf vanuit het St. Antonius Ziekenhuis. Aangevuld met twee mensen van LCG. Een mooie club met samen veel ervaring met Lean en continu verbeteren en een mooie mix van verschillende benaderingen.

De reis zelf was inclusief een bezoek aan een Toyota fabriek, :

  • een Toyota fabriek, waarbij we het primaire proces konden observeren. Wat me daar het meest van bijbleef  was dat de teamleider regelmatig even meehielp als een medewerker even achter dreigde te lopen. Ook deed ie dat bij het volgende team toen daar de teamleider even met iets bezig was. Interessant was hoe natuurlijk dat ging. Geen discussie of afstemming nodig. Hij loopt er gewoon naar toe, werkt een seconde of 20 mee, zegt kort iets (een tip wellicht?) tegen een medewerker en gaat weer verder met iets anders. Erg mooi detail om te zien hoe soepel ze elkaar helpen, ook over teams heen.
  • een dag training door twee voormalige Toyota managers. Gaaf om te ervaren hoe krachtig het is om een proces te observeren, reflecteren op verbetermogelijkheden, direct uitproberen en meten en verder verbeteren om in een paar uur een grote verbeterslag te slaan. Wil ik in de praktijk van ons ziekenhuis ook eens proberen!
  •  Ook hadden we een middag gedachtewisseling met een Toyota engineer die in het ziekenhuis van Toyota is gaan werken. Een soort van geruststellend is dat hij vergelijkbare vraagstukken heeft als ons om continu verbeteren voor elkaar te krijgen. De uitdagingen zijn dus echt universeel (Japanse cultuur en Toyota cultuur en nog dezelfde vraagstukken!)
Verder hebben we diverse ziekenhuizen en bedrijven bezocht. Leuk was een traditionele thee ceremonie waarbij we leerden dat de gastvrouw weliswaar zeer 'klantgericht' overkwam maar dat de meerwaarde is dat we samen een mooie beleving hebben. Dat lijkt me een gezonde houding voor de zorg: niet zozeer patentgerichtheid / klantgerichtheid, maar samen zorgen voor kwaliteit van lezen.  

Ook hebben we aan een Aikdo training deelgenomen van een voormalig wereldkampioen. Erg leuk om te doen en mooi om de Japanse benadering van respect en balans te ervaren.

Een erg waardevolle reis waarbij ik veel geleerd heb over Lean / Toyota / Kaizen, over de benadering ervan in de Nederlandse en Japanse ziekenhuizen en over mezelf. 

Zie hieronder voor een leuk filmpje midden in de week van de reis waarbij we kort reflecteerden over de leerpunten van die dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten