zaterdag 17 april 2010

Verpleegkundigen: wat betekent lean voor jou?

Ter voorbereiding op een training heeft een verpleegafdeling van Heelkunde (B2) van het Elisabeth alle verpleegkundigen per e-mail de volgende vraag gesteld:
Wat betekent lean voor jou?
Dit biedt een mooie gelegenheid om te bekijken hoe lean denken bij verpleegkundigen leeft. Om hun antwoorden te interpreteren is het goed om te weten dat ze een jaar eerder een introductie op lean denken hebben gehad en dat ze met name met '5S werkplekinrichting' enthousiast aan de slag zijn gegaan. Ook hebben ze de lean principes indrukwekkend toegepast in het ontwikkelen van zorgpaden, maar dat is niet expliciet zo uitgelegd aan de verpleegkundigen (en zie je ook niet terugkomen in hun antwoorden).

Hun antwoorden:
  • Efficiënter werken met weinig middelen en die zorgen voor meer tijd voor de patiënten, minder ruimte nodig door weinig opslag, minder kosten je loopt minder gooit minder dingen weg gaan, dingen gaan niet over de datum.
  • Verbeterbord doormiddel van kleine dingen die niet veel geld kosten komen tot een verbetering die je zelf met eigen middelen op de afdeling waar kunt maken.
  • Logische plek voor spullen.
  • Lean, ik ben destijds niet bij de lesdag geweest die ging over het hele lean gebeuren dus ik moet zeggen dat, ondanks we er op de afdeling volop mee bezig zijn, het bij mij nog steeds niet echt ‘leeft’. Als ik aan lean denk dan denk ik aan logica, spullen moeten op een logische plek liggen, echter dit is niet voor iedereen hetzelfde natuurlijk.
  • Lean betekent voor mij efficiënt werken, weten waar je mee bezig bent en dat op een zo makkelijk mogelijk manier te doen, zonder te veel poespas.
  • Voor bij betekent lean, (evt. aanpassingen maken om) zo efficiënt mogelijk werken, zonder hierin kostbare tijd te hoeven verliezen.
  • Lean is werken met zo min mogelijk storende factoren en overbodige spullen om je heen. Alles is zo weggezet dat het snel te pakken en logisch te vinden is.
  • Een overzichtelijk, logisch werkmilieu verkrijgen.
  • Minder lopen om alle benodigde materialen voor een bepaalde handeling bij elkaar te verzamelen. Logische indeling van materialen dus.
  • Altijd voldoende werkvoorraad, niet meer misgrijpen. Dus een goed systeem voor aanvullen en bestellen terwijl toch de voorraad niet overdreven groot is.
  • Tijdswinst en minder vergeten aan mee te nemen materialen bij verpleegtechnische handelingen.
  • Minder voorraad, effectiever omgaan met ruimte, minder op en neer geloop.
  • De werkzaamheden die ik op een dag heb en uitvoer zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Goede communicatie en afstemmingen van werkzaamheden van het team waar je mee werkt.
  • Lean betekent voor mij dat de materialen die je nodig hebt voor bepaalde handelingen binnen handbereik zijn.
  • Gerichter werken, minder dubbel doen, minder overlappingen, minder tijdsverspilling. Daarbij bondig en duidelijk rapporteren in patiëntendossiers.
  • Het bewuster nadenken over waar spullen liggen en waarom wel of niet.
  • Het zo efficiënt mogelijk werken.
  • Zo efficiënt mogelijk werken. Dit kan zowel op micro als op macro niveau zijn. Lean is heel ver en in veel dingen in te voeren.
  • Efficiënt werken, en middelen en materialen die nodig zijn om te werken zo efficiënt mogelijk rangeren. Dus niet 10 keer heen en weer hoeven lopen voor een handeling.
  • Systeem dat is gericht op het elimineren en voorkomen van verspillingen. Centraal hierbij staat de factor tijd, omdat aanpakken van verspillingen in de tijdsfactor direct tot verbeteringen leiden in voorraadniveau, kwaliteit en snelheid.
  • Georganiseerd en gestructureerd werken.
  • logisch werken : wat wil ik, wat heb ik daarvoor nodig, hoe ga ik het aanpakken zodat het logisch en met zo min mogelijk overlappingen gebeurd en het o.a. tijdwinst voor zowel mij als verpleging oplevert en alle zaken voor de cliënt goed geregeld zijn. Het is wel nodig dat je vooruit denkt zodat het vlgs. een bep. stappenplan gaat en een ieder aan de gang kan blijven en geen tijd kwijt is met zaken die al lang geregeld hadden kuinnen zijn of over zoveel schijven besproken worden dat het overzicht kwijt is
Wat valt je op?

2 opmerkingen:

  1. Wilfred de Rooij18 april 2010 om 10:32

    Interessant dat deze meningen naar voren zijn gekomen. Als je vraagt naar wat opvalt is duidelijk te zien dat efficiëntie wel in het mentale model van de persoon zit, alhoewel ook duidelijk wordt dat dit mentale model slechts een theoretisch begrip lijkt te zijn met daarentegen een andere praktische indeling.

    Voor mij is er dan ook de vraag: hoe kan men dit dan ook praktisch gezien op 1 lijn krijgen, wat dus in fabrieken perfect in te richten was, maar vanwege een deels maatwerk gerichte aanpak in de zorg wat moeilijker te realiseren is.

    Zou men in dit voorbeeld toevallig (gezien een voorraad) gebruik kunnen maken, voor de inrichting van de werkzaamheden: kijken naar het aantal stappen dat men moet doen, in verhouding tot de frequentie dat het product nodig is? OF wordt dit dus al gedaan?

    Het blijft een interessant thema.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij valt op dat er geen terugkoppeling is naar iconen/beelden/concepten maar dat het vooral een nog wat vaag, goed voelend, verhaal is voor de meeste medewerkers. Lean is logisch, praktisch, het helpt maar de medewerkers lijken (nog) niet in proces te denken. Het gaat vooral over ruimtelijke zaken en nog nauwelijks over een zich in de tijd afspelend proces. Maar de eerste stappen moeten altijd gezet. Leuke blogpost trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen