In het verslag lees je uitspraken van teamleden aan de hand van interviews, en het geeft enkele concrete resultaten weer. Zie hieronder de tabel waarin te zien is dat het aantal stappen in het proces van 45 naar 32 stappen gereduceerd is. Verder zijn van de 46 geidentificeerde knelpunten er 41 verbeterd. Een indrukwekkend aantal.
Aantal
processtappen per discipline
|
|||
Discipline
|
# proces
stappen
|
reductie
|
|
voor
|
na
|
||
Gynaecoloog
|
11
|
7
|
36%
|
Polikliniekassistente
gynaecologie
|
8
|
5
|
38%
|
Secretaresse
maatschap gynaecologie
|
9
|
2
|
78%
|
Preoperatieve
sreenings poli (POS)
|
3
|
4
|
-33%
|
Consult:
internist, cardioloog, longarts
|
2
|
2
|
0%
|
Laboratorium:
bloed onderzoek
|
1
|
1
|
0%
|
Verpleegkundigen
verpleegafdeling
|
9
|
6
|
33%
|
Secretaresse
verpleegafdeling
|
6
|
2
|
67%
|
3
|
1
|
67%
|
|
Voedingsassistente
|
2
|
1
|
50%
|
OK
|
2
|
1
|
50%
|
Totaal
|
45
|
32
|
29%
|
Informatie
stappen
|
15
|
10
|
33%
|
Aantal
knelpunten
|
46
|
5
|
89%
|
Een voorbeeld wat dit voor de patiënt voor verbetering oplevert:
En resultaten op het vlak van leren verbeteren:"Ik kan de patiënt nu meteen plannen in het EPD in de definitieve OK lijst; tevens krijgt de patiënt nu meteen de OK datum mee, aansluitend aan het polikliniekbezoek met ondersteunende informatie. Dit geeft veel rust en duidelijkheid voor de patiënt" (Ingrid Rietveld, polikliniekassistente)
"Betrokkenheid (als professionals) naar elkaar, en samen kijken naar (elkaars) werkprocessen en deze te optimaliseren, systemen verbeteren en dit blijvend door te voeren door dit goed te borgen." (Marjolein van der Borg, Kwaliteitsfunctionaris)Een mooi voorbeeld hoe een multidisciplinair team voortgang kan boeken om Ă©n het proces voor de patient te verbeteren Ă©n meer voldening uit het werk te halen Ă©n tegelijkertijd de kosten per patient te reduceren. En dat terwijl ondertussen geleerd wordt om verder te verbeteren. Dat is misschien nog wel het meest belangrijke.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten