vrijdag 16 mei 2014

Leuke blog van huisarts Martine Schrage

Op Medisch Contact stond deze week onderstaande bijzonder leuke blog van Martine Schrage, huisarts. Klik hier voor de link naar de blog.

Let op haar conclusie 'Lean is leuk' en let op de ondertekening van de reactie onder de blog door Ulrich Schultz met 'LEAN huisarts'. Als ziekenhuizen wisselen we een tijdje uit in het netwerk lean in de zorg (Lidz) en daar was tot nu toe nog weinig aanvraag voor deelname vanuit huisartsen. Zijn onderstaande blog en reactie een teken dat meer huisartsen potentie in Lean zien en ermee willen experimenteren? Zou mooi zijn, zeker als op termijn ook huisartsen samen met ziekenhuizen zorgprocessen verbeteren en elkaars helpen het werk leuker te maken.

Grote schoonmaak - Martine Schrage

Publicatie12 mei 2014
Jaargang2014
AuteurMartine Schrage

Van opruimen krijg ik ontzettend goeie zin. U moet mijn badkamerkastjes maar eens komen bekijken na de witte tornado van vanochtend. Alles lekker geordend, een hoop zooi eruit gegooid en nu precies goed: niks te veel, niks te weinig. En alles grijpklaar.

Het laatste velletje
Daarom ben ik ook maar eens aan de praktijk begonnen. U kent dat wel: de steeds weerkerende frustratie over het misgrijpen: het laatste velletje van de rol onderzoeksbankpapier, het enige speculum in de la blijkt een virgospeculum en wie heeft het laatste flesje lidocaïne verbruikt zonder nieuwe te bestellen?! Om over de lege rol wc-papier nog maar te zwijgen.

Weg met die verspilling
Maar het medicijn is gevonden: met een aantal mede-enthousiastelingen onder de assistentes ben ik begonnen aan het lean aanpakken van het voorraadbeheer. Lean is in de mode. En niet omdat het ‘slank’ betekent. De lean aanpak is een methode om kritisch te kijken naar verspillingen, en die vervolgens zoveel mogelijk te elimineren. Verspillingen zijn niet alleen geld en weggooien van materialen die over de datum gegaan zijn, maar ook frustratie is een verspilling: zomaar energie vergooien, dat is toch zonde! Wachttijd is ook verspilling. Vooral voor de patiënt meestal. Re-work is verspilling: ergens aan beginnen, het niet af kunnen maken en er later opnieuw mee aan de slag moeten. Lean is van oorsprong een Japanse methode, die ontwikkeld is in de Toyota-fabrieken. Zou het daarom zo goed passen bij zen? Want daarmee ruim ik al jaren dagelijks de bubbeltjes in mijn hoofd op. 



Opruimen en weggooien is een essentieel onderdeel van de hele aanpak. Dat geeft ruimte. En zo bleken we ineens in de praktijk over veel meer ruimte te beschikken dan we dachten. Niks ruimte te kort, gewoon rommel te veel.

Winst
We hebben een echte coach in de arm genomen, en al is het flink aanpakken, het is vooral heel leuk om samen zo praktisch aan verbetering te werken. Het levert ons veel op: geld, ruimte, efficiëntie, werkplezier, kwaliteit, productiviteit, saamhorigheid... Lean is leuk.

En nog snel deze tip: niet geheel toevallig geeft de LHV ook workshops ‘Lean werken in de huisartsenpraktijk’.

Hieronder ziet u de reacties op dit bericht. Plaats ook uw reactie! Ziet u geen reactieformulier? Log in. (1)

"Hoi Martine,

Leuk dat onze LHV-workshop "LEAN in de huisartsenpraktijk" zo'n grote impact heeft gehad op jullie praktijkvoering. 5S lijkt soms het toverwoord voor een goede, ergernis-vrije praktijkvoering.
Maar let op de vijfde en moeilijkste S: het Standhouden!! Maar met zo'n enthousiast team moet dat lukken.

Veel LEAN werkplezier,
Ulrich Schultz, LEAN huisarts.
"
U.L. Schultz, huisarts, DEURNE - 13-05-2014 12:06

Geen opmerkingen:

Een reactie posten