zondag 25 mei 2014

Observaties en tips voor het Verbeterbord

In het St Antonius Ziekenhuis heeft Mirjam de Witte, student Zorgmanagement aan iBMG R'dam, vanuit de eenheid HR een gedetailleerd onderzoek uitgevoerd naar de besprekingen van de Verbeterborden op onze verpleegafdelingen met interessante conclusies. Klik hier voor een eerdere blog over de Verbeterborden (overigens met meer dan 10.000 pageviews de meestgelezen blogpost van mijn blog). Haar scriptie is eind juni klaar, maar ze heeft de belangrijkste bevindingen van haar observaties en interviews al gepresenteerd aan de afdelingen. Hieronder is m.b.v. een koppeling naar slideshare haar presentatie te zien.



Observaties en tips verbeterbord

Enkele van de bevindingen (zie slides voor alle bevindingen en meer details):

  • Een beter voorbereide voorzitter van de bespreking heeft veel invloed op de kwaliteit van de bespreking. Idem voor een beter geoefende voorzitter.
  • Belang om te zorgen voor regelmaat en discipline: regelmatig niet door laten gaan en laat of rommelig starten gaat bijna nooit goed.
  • Valkuil van leidinggevenden die toch zelf het voortouw nemen in plaats van zoveel mogelijk op eigenaarschap van het team te bouwen.
  • Moeite om besprekingen kort te houden en snel te beslissen wat je iemand buiten de bespreking laat uitwerken voor de volgende Verbeterbord bespreking dan wel een Kaizen of Föhnplan (= laagdrempelige A3).
  • Successen worden niet veel vastgesteld, laat staan gevierd. Het lijkt alsof iets benoemen als een succes het meteen kwetsbaar maakt (typisch Nederlandse cultuur?).
  • Er is geen beste manier, moet ieder team zelf ontwikkelen; tegelijkertijd zijn er duidelijke kenmerken van effectieve en niet-effectieve besprekingen, zoals hierboven omschreven.
Herkenbare vraagstukken? Welke vraagstukken ervaar je nog meer in de praktijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen