dinsdag 15 september 2015

Verspilling voelen

Dit keer een gastblog van Marcel Boonen, Hoofd Orthopedie in het St. Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis. In de jaren dat ik het het Elisabeth heb gewerkt heb ik veel gewerkt met Marcel en zijn afdeling en heb ik daar veel van geleerd. Marcel houdt een mooie blog bij 'Vanuit verpleegkundig perspectief' en hieronder heb ik zijn laatste blogpost gekopieerd (zie hier voor het origineel). Deze blogpost spreekt mij in het bijzonder aan omdat het wat mij betreft gaat over de sleutel tot een duurzame toepassing van de lean principes. Het doet me ook denken aan wat ik geleerd heb van Jeff Kaas (zie hier voor een van mijn posts over zijn bezoeken en hier voor een van Marcel). Jeff benadrukte telkens dat verspilling in essentie alles is wat als een 'last' ('burden') voelt. Mooie insteek.

Verspilling voelen


imageNike en de afdeling orthopedie leren van elkaar door ervaringen te delen op het gebied van lean.

Afgelopen week kreeg de afdeling orthopedie bezoek van een internationaal gezelschap van de firma Nike. Nike is al vele jaren bezig met procesoptimalisatie en zet hier sinds 2008 de leaninstrumenten bij in. Aan het eind van hun bezoek kregen wij feedback van onze gasten.

Zij waren erg onder de indruk van hoe wij standaard leiderschap hebben vorm gegeven en zagen dat terug in de manier hoe medewerkers de leaninstrumenten gebruiken en daarin worden begeleid door de leidinggevenden. Zij gaven aan dat zij op allerlei manieren het concept van ‘leidinggeven zonder bevelen’ hebben waargenomen in onze praktijk.



Ons betoog over het feit dat verspilling leren voelen misschien nog wel belangrijker is dan verspilling leren zien greep hun aandacht. Zodra een medewerker tijdens het werk geïrriteerd raakt of boos wordt moet dit door de leidinggevende niet worden veroordeeld of bestraft maar moet je de medewerker bevragen. De vijf maal ‘waarom’ vraag moet zorgen dat de medewerker bij de kern van de irritatie of boosheid komt. Onze ervaring leert dat medewerkers dan vaak niet enkel tot een betere probleemformulering komen maar ook intrinsiek gemotiveerd aan de slag gaan met het probleem.

Nike heeft ons geleerd dat we meer aandacht moeten hebben voor het meten van onze progressie. Op korte termijn zullen wij uitgenodigd worden om Nike te gaan bezoeken en kunnen wij bij hen de kunst van het meten afkijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten