zondag 25 oktober 2015

Lidz jaarcongres 2015

Donderdag 15 oktober vond het 6e Lidz jaarcongres plaats. Het thema was dit jaar 'Welke rol neem jij?' en de locatie paste daar erg mooi bij: het Fulcotheather in IJsselsteijn. Ook de intermezzo's van Theater Veder met prikkelende bespiegelingen hielpen om een inspirerende dag te creëren. Ik weet niet of het door het thema kwam, maar dit jaar was het met 350 plaatsen in 10 dagen gevuld. Ongelooflijk.
Theatergroep Veder

Dagvoorzitter was Sander Rigter. Sander is anesthesist en werkt met mij samen als medisch manager Lean en Zorglogistiek om zorgprofessionals beter in staat te stellen samen de zorg te verbeteren in het St. Antonius. Sander droeg het voorzitterschap met nuchtere vleugjes humor die op mij de uitwerking hadden dat je je open, maar kritisch op de inhoud kan concentreren. Lean congressen willen nog wel eens net iets te veel 'sekte gevoel' oproepen, vooral bij degenen die er nog niet zo lang in verdiept hebben. Dat risico voorkwam Sander goed.


Opvallende plenaire spreker was Christel Bassing namens de Efteling. Ze gaf inkleuring aan de waarde orientatie door te spreken over gastgerichtheid. Wat mij het meest aansprak was haar anecdote dat een jongetje van acht wekenlang ernaar uitkeek om in de Python te mogen, om na ruim een uur in de rij te hebben gestaan erachter te komen dat hij 2 cm te kort kwam. In plaats van de jongen resoluut weg te sturen is gastgerichtheid het aanbieden aan de jongen om in de controlekamer te kijken en op de knop te mogen duwen waarmee de python start en alsnog met een bijzondere beleving naar huis gaat. Mooi.

Op het einde van de dag bleek een deelnemer uit de zaal een zoontje van negen te hebben die vorig jaar daadwerkelijk 2 cm tekort kwam en niet in de controlekamer uitgenodigd was, maar teleurgesteld moest afdruipen. Dat was een ontnuchterende contra-anecdote. Desalniettemin blijft het punt hetzelfde: de anecdote inspireert om meer gastgericht te werken, iets wat zowel de Efteling als onze ziekenhuizen zich meer kan voornemen.

Vanuit de deelnemers van de VS reis hebben we allen laten zien wat we meegenomen hebben uit Texas in juni en wat we er sindsdien mee gedaan hebben. Ik heb van de voorgaande reizen niet eerder zoveel impact gezien (niet in de laatste plaats bij onszelf in het Antonius). Dat komt denk ik niet omdat deze reis per se nog beter was, maar omdat we inmiddels een steeds vruchtbaardere bodem hebben om op deze manier de zorg te verbeteren. Zie hier voor een artikel in Arts en Auto over de studiereis. In een volgende blog zal ik meer schrijven over wat we in het Antonius ermee aan het doen zijn.

Een workshop die ik bijgewoond heb was een demonstratie van spiegelgesprekken ' Je laten spiegelen door de klant' door Marja Jillissen en Danielle van den Hof van het Radboudums. Erg mooi. Ze stelden dat je eigenlijk geen zorgproces zou moeten verbeteren zonder eerst goed patienten gehoord te hebben en dat lijkt me een goed uitgangspunt. Spiegelgesprekken kosten relatief veel voorbereiding en zorgvuldige uitvoering, maar kunnen erg veel opleveren. Ook dat is een krachtige invulling van 'waarde-orientatie'  waar we met de inzet van lean meer aandacht voor mogen hebben.

Corina van Gelderen, medebestuurder van Lidz presenteerde de nieuwe versie van de visie en missie van Lidz.

  • Ons hoger doel is 'Het duiden, delen en dialoog voeren over de toepassing van de lean filosofie voor zorgorganisaties om de kwaliteit van zorg te doen verbeteren voor burgers en maatschappij'.
  • De doelen richten zich op het vergroten van het probleemoplossend vermogen, de kwaliteit van zorg en het verankeren in de missie en strategie op een wijze die zich zichtbaar uit op de werkvloer 

Lidz leden vinden hier meer informatie.

De dag werd afgesloten met de prijsuitreiking aan de beste poster. Dat was dit jaar de poster 'Eet meer, verspil minder' van het Tergooi. Ze hadden indrukwekkend inzicht in de mate van verspiling per afdeling en het succes om dat terug te dringen. Maar nog sterker was hoe ze die focus doorzetten richting betere voeding om het herstelproces te bevorderen en gewoon een prettiger verblijf mogelijk te maken. Sterk verhaal.
Lidz leden kunnen hier de posters en presentaties van het congres downloaden.

Het was een geslaagde dag. Erg professioneel neergezet, wat extra bijzonder is als je beseft dat het grotendeels georganiseerd is door een mix van Lidz leden die dit naast hun drukke dagelijkse werkzaamheden erbij hebben gedaan:

  • Daphne La Haye, Samen Verbeteren
  • Florien Zuiderwijk, Tergooi
  • Marije Stoffer, PVI Radboudumc
  • Jannet Saarloos, St. Antonius Ziekenhuis
  • Milene du Burck, M&T Partners - Lidz administratie
  • Tosca Klinkenberg, Zorggroep Almere
  • Miriam van Hattum, Lidz
Dank voor het mooie congres!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen