vrijdag 4 december 2015

Doelstellingen voor continu verbeteren (PV+)

In het St. Antonius noemen we continu verbeteren 'PV+', wat staat voor 'Probleemoplossend vermogen vergroten'. Onlangs hebben we geëvalueerd waar we staan en wat de volgende stappen worden in 2016. Hieruit zijn de volgende doelstellingen gekomen:

2015
  • Verbeteren is een normaal onderdeel van ieders dagelijks werk
  • Mensen groeien door processen te verbeteren
 2016 - nieuwe aanvullende doelstelling
  • Dagelijkse dialoog op alle niveaus en tussen afdelingen op basis van feiten om focus te bepalen, acties uit te zetten en te leren
2020 - 'durf te dromen'
  • Verbeteren met patiënten is een normaal onderdeel van ieders dagelijks werk
  • Aantoonbaar betere zorg (mede) door procesverbetering

De nieuwe doelstelling voor 2016 (die nog iets bondiger mag) is voortgekomen uit de studiereis naar Texas in juni (zie hier voor meer informatie) en de ervaringen die we hebben opgedaan met de pilot 'PV+ verbeterstructuur' (zie hier voor meer informatie, incl filmpje).

Hoe is in jouw organisatie de doelstelling geformuleerd ten aanzien van continu verbeteren?

Om meer te lezen over hoe je continu verbeteren in kan bedden in je organisatie raad ik het boek 'Management on the mend' van John Toussaint aan (specialist en voormalig CEO Thedacare Health System). Het boek vat goed zo'n 10 jaar aan ervaring samen met continu verbeteren vanuit de lean principes  vanuit het perspectief van het management. Hierin legt hij ook uit waarom hij stellig is geworden dat je lean principes niet duurzaam werkend kunt krijgen zonder een 'daily management system'.

2 opmerkingen:

  1. Bijna nergens is het contact met de klant (lees patiënt) zo persoonlijk als in de zorg. Waarom wordt van de kostbare verbinding pas in 2020 gebruik gemaakt om te verbeteren. Net zo als betrekken van alle niveaus en afdelingen kun je ook overwegen je belangrijkste stakeholder zo vroeg mogelijk betrekken in het proces.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Lean quality: juist vanwege dat persoonlijke, kwetsbare contact is het heel onwennig om patiënten op een heel andere manier te benaderen en betrekken. Het voelt denk ik als iets waar je ze niet meer lastig wil vallen.
    We doen het wel al veelvuldig via enquêtes, spiegelgesprekken etc. Dus het is zeker niet zo dat we wachten tot 2020. Maar om het een normaal onderdeel van onze zorgverlening met elke patiënt te laten zijn vergt een grote cultuurverandering bij ons en bij patiënten.

    BeantwoordenVerwijderen