Mooi is dat de kerngedachte van Lean denken, namelijk continu verbeteren, als een van de vier kernwaarden is benoemd waarmee we onze visie realiseren. Ze zijn gekozen op basis van een enquête onder alle medewerkers. Praktisch vertalen we continu verbeteren met behulp van de Lean principes naar PV+ oftewel Probleemoplossend vermogen vergroten. Hier werken de meeste afdelingen al mee of ze bereiden zich voor om het te introduceren. Hieronder vallen bijvoorbeeld dagstarts, bordbesprekingen, Kaizens en procesanalyses, waarover je kan lezen in mijn andere blogposts.
Mooi dat we hiermee een duidelijke missie en visie hebben om verbeterinspanningen op te richten en een kapstok van vier kernwaarden die helpen om PV+ te verbinden met alle andere activiteiten. De komende periode wordt het de kunst om hiermee hoofd en hart te verbinden zodat onze acties ertoe leiden dat we steeds beter samen zorgen voor kwaliteit van leven.
Missie
Samen zorgen voor kwaliteit van leven
Visie
Patiënten en hun naasten voelen zich in ons ziekenhuis gehoord en geholpen.
Zij ervaren waardevolle zorg, geleverd door gedreven professionals. Zorg verlenen wij met aandacht, liefde en respect.
Als één team werken wij vanuit de persoonlijke behoefte van de patiënt. Daarbij handelen wij op basis van recente en innovatieve bevindingen. Door zelf onderzoek te doen dragen ook wij hieraan bij. Wij maken kwaliteit van zorg meetbaar en wij bieden patiënten inzicht in de uitkomsten hiervan.
Deze uitkomsten gebruiken we om onze zorg continu te verbeteren. Om dit te bereiken investeren wij in onderwijs, onderzoek en de ontwikkeling van onze medewerkers.
Zo dragen wij bij aan goede gezondheidszorg.
Kernwaarden
Samen - Betrokken - Continu verbeteren - Innovatief
De levenslijn
Nieuwe missie, visie en kernwaarden
Blog van Douwe Biesma, voorzitter Raad van Bestuur
Afgelopen maandag (18 april 2016) mocht ik onze nieuwe
missie ‘Samen zorgen voor kwaliteit van leven’ samen met onze nieuwe visie en
kernwaarden toelichten tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden. De
begrippen en woorden die gebruikt worden om onze nieuwe missie, visie en
kernwaarden te beschrijven zijn echter nog niet zo eenvoudig. Om het sprekender
te maken, hebben we een jonge groep ontwerpers gevraagd om onze missie, visie
en kernwaarden op een meer beeldende en daarmee aansprekende manier weer te
geven. Toen zij zich hierin verdiepten, ontstond het beeld van de ‘levenslijn’
als metafoor van ‘kwaliteit van leven’. Zo’n lijn hebben we allemaal. Het vormt
de rode draad van onze gezondheid, het kronkelt, kabbelt en beweegt. Soms
hapert de lijn, soms knapt de lijn zelfs. Dan moeten we naar het ziekenhuis in
de hoop dat de lijn weer hersteld wordt en dat we zelf de draad weer kunnen
oppakken. Dat we weer kunnen doorgaan met liefst dezelfde levenslijn, dezelfde
kwaliteit van leven, die we daarvoor hadden. Ons ziekenhuis wil en kan precies
op dat stuk waarde toevoegen. Dat is waarom we bestaan.
Eigen ervaring
Toen ik mijn presentatie voorbereidde, gingen mijn
gedachten terug naar de eerste keer (al weer enkele jaren geleden, ik was op
dat moment internist in ons ziekenhuis) dat mijn vader voor het eerst in ons
ziekenhuis belandde met instabiele angina pectoris klachten en een spoed-dotter
noodzakelijk bleek te zijn. Als ik daar nu op terugkijk, dan herken ik veel van
wat we nu als onze kernwaarden (samen, betrokken, continu verbeteren en
innovatief) hebben gedefinieerd in de zorg die we als familie op dat moment
hebben ervaren. Ik zal dat verder toelichten.
Samen
In de situatie van mijn vader heb ik als betrokken
familielid gemerkt hoe prettig het is als er een buitengewoon goed samenspel is
tussen de interventie-cardiologen, het personeel op het cathlab en de
verpleegkundigen op de afdeling. Tijdens de procedure wilde de cardioloog
ruggespraak met zijn collega’s over hoe verder. Welke stent en hoeveel stents.
Binnen no time stonden drie collega’s om hem heen en was de keuze in
gezamenlijkheid gemaakt. Er trad nauwelijks vertraging op bij de ingreep. Als
patiënt en als familie voel je de teamgeest en ervaar je het samenspel tussen
de diverse zorgverleners. Dat geeft vertrouwen en een gevoel van veiligheid.
Niet alleen een beslissing nemen, maar op zoek gaan naar de directe bundeling
van kennis, dat sprak mij erg aan. ‘Samen’ staat voor mij symbool voor
verbindingen aangaan. Verbinding aangaan met de patient en zijn familie, met de
verwijzer en met elkaar als team.
Betrokken
Betrokkenheid voelden we tijdens de opname van mijn
vader vooral bij de opvang op de afdeling door de verpleegkundige, die goed
luisterde en inspeelde op de kwetsbaarheid en vragen van mijn vader en van ons
als familie. Wat stond mijn vader te wachten, kort na de ingreep? Welke
beperkingen zouden er kunnen zijn op de langere termijn en welke impact zou dat
hebben op zijn leven?
Voor mij gaat betrokkenheid over je gehoord en
geholpen voelen. Als patiënt, als zorgverlener in de keten, of als collega.
Betrokkenheid gaat over je open stellen, je met aandacht verdiepen in de ander,
echt luisteren. Het vraagt van ons dat we verantwoordelijkheid nemen voor het
appèl dat de patiënt, een verwijzer of een collega op ons doet. Het vraagt van
ons dat we aandacht hebben voor de kwetsbaarheid van de ander, en handelen op
een basis van gelijkheid.
Continu verbeteren
Mijn vader werd behandeld in de periode voorafgaand
aan Meetbaar Beter, het programma waarmee patiënten nu inzicht hebben in de
uitkomsten van zorg. En waarmee we laten zien dat we als ziekenhuis continu
bezig zijn met verbeteren, ook op de onderdelen van zorg waar we een goede
reputatie hebben. Dat is een mooie belofte aan onze patiënten. Vroeger (toen
mijn vader werd behandeld) vertrouwden we ‘blind’ op het ziekenhuis, we kenden
alleen de reputatie van het St. Antonius. Nu kunnen we dat met cijfers
onderbouwen, een hele vooruitgang.
‘Continu verbeteren’ gaat volgens mij over de wens om
onze zorg en onszelf telkens verder te ontwikkelen. Het betekent niet per se
dat we dingen nu niet goed doen. Het betekent wel dat we telkens samen kritisch
zijn op wat nog beter kan. En we bewust met verbeteringen bezig zijn. Continu
verbeteren is een belangrijke kernwaarde, omdat het, vind ik, raakt aan de kern
van ons voortbestaan als ziekenhuis. Als we als ziekenhuis niet in staat zijn
om onze zorg telkens weer te verbeteren in een omgeving die steeds veeleisender
wordt, doen we onze patiënten tekort. Daarbij geeft het trots en energie. Met
elke verbetering groeien we als individu en als organisatie. Continu verbeteren
vraagt om te geloven in de kracht en het probleemoplossend vermogen van
individuen en team. Het vraagt om transparantie over uitkomsten van processen
en zorg.
Innovatief
Mijn vader kreeg de nieuwste stent (dat hoorde ik van
de cardioloog), ik had niets anders verwacht in ‘mijn’ ziekenhuis. Dat gaf mij
vertrouwen in een goede afloop.
Het gaat bij innovatief overigens niet alleen over
vernieuwing op medisch inhoudelijk en verpleegkundig vlak, maar ook over
verbeteringen in de logistiek en zorgprocessen. Innovatief zijn is een
belangrijke kernwaarde, omdat we in onze ambitie mede hierdoor onderscheidend
zijn van andere ziekenhuizen. Het is de reden waarom veel medisch specialisten
en medewerkers gekozen hebben om juist in ons ziekenhuis te werken. Innovatief
zijn vraagt om een open, onderzoekende, nieuwsgierige houding. Het vraagt om
het actief bijhouden van ontwikkelingen in het eigen vakgebied. Het vraagt om
ergens in willen en durven geloven, je nek uit te durven steken, ergens voor
willen gaan. Het vraagt om intensieve afstemming met partners binnen en buiten
het ziekenhuis, en sterke samenwerkingsverbanden. Om te kunnen innoveren geven
we ruimte aan creativiteit en het organiseren hiervan, maar ook aan het leren
omgaan met het mislukken hiervan.
Verdieping van de kernwaarden
Samen, betrokken, continu verbeteren en innovatief
vinden (onze) medewerkers belangrijke waarden. Waarden die we als familie ook
hebben teruggezien bij de opvang van mijn vader. Ik vind het een grote
uitdaging om nu – enkele jaren later en voor mij vanuit een andere positie –
met jullie in de komende jaren een nadere invulling te geven aan deze
kernwaarden. Om te beginnen zullen deze kernwaarden een prominente plaats
krijgen in ons nieuwe meerjarenbeleidsplan. Maar we zouden de kernwaarden ook
graag willen terugzien in de wijze waarop we bijvoorbeeld jaargesprekken doen.
Het is nog niet in beton gegoten. Ik wil jullie dan ook oproepen om mee te
denken over de wijze waarop we in de praktijk deze kernwaarden al tegenkomen en
waar we ze nog onvoldoende tegenkomen. In welke waarden blinken we al uit? Aan
welke waarden moeten we nog hard werken met elkaar? Wij gaan erover in gesprek
met elkaar de komende periode. Op allerhande manieren. Ik ben benieuwd naar
jullie reacties en ideeën. Deel ze al gerust middels een reactie op mijn blog.
Laten we het gesprek met elkaar gaan voeren.
Douwe Biesma
Geen opmerkingen:
Een reactie posten