woensdag 23 juni 2010

Symposium: Lean Healthcare Transformation Summit Orlando

Op 9 en 10 juni vond in Orlando het Lean Healthcare Transformation Summit plaats. Door een gezamelijk intiatief met de programmamanager lean van Achmea  en hun steun hebben we er met het Kennemer Gasthuis, het Waterland Ziekenhuis, het Diaconessenhuis Meppel, iCare (VVenT) en Achmea aan kunnen deelnemen. Ik was benieuwd of het meer van het zelfde zou blijken of dat we nieuwe ideeen zouden opdoen. Ik kan stellen dat het een enerverende en inspirerende summit is geweest met mooie voorbeelden en confronterende workshops. Bovendien bleek al snel de uitwisseling tussen de deelnemende Nederlandse instellingen waardevol en ontstond er een netwerk, wat op zichzelf al waardevol voelt.

Plenair waren verhalen van vijf ziekenhuizen en het viel op hoe doorleeft het gedachtegoed inmiddels geworden is. Dit waren geen eerste ervaringen meer, maar vergevorderde ziekenhuizen met sterke voorbeelden en resultaten. En toch aan de andere kant, je hoort ook geen een voorbeeld die je daadwerkelijk doet denken dat het een vergelijkbaar niveau is als Toyota. De sector lijkt een flinke stap verder in het ontwikkelen van een systematische verbetermethodiek, maar nog steeds in de beginfase ervan.

Opvallend was de kracht van visualisatie. Alle, werkelijk alle presentaties en workshops hadden foto's en films van visualisatie van de processen en visualisatieborden van prestaties van teams, wat de ruggegraat vormt van het verbeterproces.
Dat visualisatie een krachtig principes van lean is wist ik, maar ik besef nu dat het een van de hoofdprioriteiten is om lean werkend te krijgen in een ziekenhuis. In een volgende blog zal ik een voorbeeld van visualisatie beschrijven die ze op het symposium lieten zien ('patient navigator').

Confronterend was bijvoorbeeld dat ik dacht dat ik de A3 verbetermethodiek met analyse en PDCAverbeteren wel aardig begrijp en toepas. Tien minuten in de workshop 'Managing with A3 thinking' door Jack Billi, een arts van University of Michigan Health System, bleek echter al dat ik de methodiek veel te resultaatgericht inzet. Hij legde namelijk overtuigend uit dat de essentie op het leren zit en het versterken van de wijze waarop je met elkaar werkt, verbetert en leert. Als je het leerproces belangrijker maakt dan de procesverbetering krijg je een heel andere insteek. Hoe goed begrijp je echt het probleem en de dieperliggende oorzaken? Hoeveel leer je van de experimenten om te verbeteren?

Een paar praktische tips die hij gaf voor A3:
  • Neem de tijd om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen elkaars perspectief op het probleem begrijpen en er vanuit een eenduidig beeld vertrokken wordt. Voorkom dat je dagen of weken langs elkaar praat doordat de betrokkenen eigenlijk verschillende dingen willen verbeteren.
  • Zorg dat altijd tenminste drie tegenmaatregelen bedacht worden, waarvan tenminste één een maatregel die morgen toegepast kan worden zonder extra middelen.
  • Als een maatregel gekozen wordt, vraag welke alternatieven overwogen zijn en wat de redenering is waarom deze maatregel gekozen is.
  • Een goed boek over A3: Managing to learn van John Shook (voormalig werkzaam bij Toyota).
Paar mooie quotes op de summit:
"Management by objectives does not work. It's like asking to sit behind an airplane cockpit and steer the plane without much training" Micheal Eriksson, Vice President, Group Health Cooperative

"You can count on Americans to do the right thing (after they've tried everything else)" John Toussaint, CEO Thedacare center for Healthcare Value, quoting Lincoln

"Benchmarking is dangerous. It makes people aim for the average. You should only benchmark with yourself." Dean Gruner, CEO Thedacare

"Our biggest misstake was to consider our middle management an obstacle instead of an opportunity" Dean Gruner, CEO Thedacare

"How do you spread innovation? Oh, very difficult, very very difficult" Vraag van Dean Gruner, CEO Thedacare en het antwoord van een topmanager van Toyota

Al met al een waardevolle reis met een leuke groep. Dit kunnen we gaan uitbouwen richting een Nederlands netwerk voor het toepassen van de lean principes in de zorg.

1 opmerking:

  1. Sorry, off-topic Marc, maar interessant onderzoek waar we nog wat uit kunnen halen.
    Gr. Maarten C1

    http://www.commonwealthfund.org/Content/Publications/Fund-Reports/2010/Jun/Mirror-Mirror-Update.aspx

    BeantwoordenVerwijderen