zondag 4 juli 2010

Patient navigator

Op het Lean Healthcare Summit in Orlando presenteerde Hotel Dieu-Grace Hospital een bijzonder mooi voorbeeld van de kracht van visualisatie, ditmaal ook voor de patiënt. Zij stelden de vraag: weet je patiënt wat hem of haar vandaag te wachten staat? De aanwezigen waren het er snel over eens dat patiënten het meestal niet precies weten en regelmatig eigenlijk helemaal niet goed.

Zij hebben hier iets aan gedaan door bij het bed van de patiënten een 'patient navigator'  hangen, zie hieronder.


Op dit bord vult de verpleging in wat vandaag staat te gebeuren en hoe laat. Ook de patiënt kan zelf (laten) invullen wanneer bijvoorbeeld bezoek langskomt. Ook staat er andere informatie op die van belang is tijdens het verblijf, zoals verwachte ontslagdatum, mobiliteit, welke onderzoeken uitgevoerd zijn etc.

Erg sterk idee. Ze hadden ook twee filmpjes van interviews met een jonge en een oude patiënt die vertelden hoe ze het waardeerden. Lijkt me een sterk instrument.

4 opmerkingen:

  1. Leuk bericht vooral omdat ik een project heb waar we zo iets in een internet applicatie willen bouwen. (www.redfoxes.nl)

    Eerste concept (nog in ontwikkeling) is vooral gebaseerd op bezoekregeling en mantelzorg. (idee was derde op de Dutch Open Health 2.0 Challenge 2009)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marc,

    Ziet er overzichtelijk en patientvriendelijk uit. Het sluit wat mij betreft ook uitstekend aan bij "lief en lenig".

    Groeten,

    Peter Oude Heuvel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marc,
    wat een goed idee, patiënten zullen denk ik, veel meer houvast en een gevoel van controle hebben tijdens hun verblijf. Wist je overigens dat op verpleegafdeling Heelkunde (B2) een placemat wordt gebruikt waarop mensen kunnen zien hoe grofweg hun opnameperiode eruit ziet? Is een beetje hetzelfde principe, toch?
    groet,
    Astrid Monnée

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Patrick van Jaarsveld25 juli 2010 om 23:22

    Hi Marc,

    Dat is inderdaad een sterk idee. Een praktisch en overzichtelijk communicatie middel. En het geeft weer een stukje meer begripsvorming over en weer. Denk je dat zoiets ook voet aan de grond zal krijgen in Nederland?

    Groeten Patrick

    BeantwoordenVerwijderen