vrijdag 1 oktober 2010

Hoe breng ik mensen in beweging?

Gisteren vond de Invitational 'Netwerk lean in de zorg' plaats. Met 140 deelnemers uit 22 ziekenhuis en 5 care organisaties (m.n. VV&T) was de opkomst overweldigend! Lean is een krachtige beweging in de zorg aan het worden. Binnenkort plaats ik de presentaties en meer informatie over de dag.

Wat ik er nu uitlicht was een vraag die mij bij is blijven hangen als leidende vraag om de lean principes echt werkend te kunnen krijgen:
Hoe breng ik mensen in beweging?
Ik nodig je uit deze vraag voor jezelf te beantwoorden door steekwoorden op een papier te zetten (een 'mindmap' werkt bij mij voor zoiets goed) en hieronder bij reacties je antwoorden te delen.

Tijdens een van de workshops hebben de deelnemers in groepjes over deze vraag gediscussieerd (zie foto) en hij bleek veel energie los te maken.
Een eerste antwoord op de vraag: door mensen een relevante vraag te stellen en met elkaar daarover in gesprek te brengen creëer je alvast een hoop energie. De antwoorden die vervolgens uit de groep kwamen zijn te groeperen onder:

  • Inzicht geven in hoe het nu gaat (metingen, in elkaars keuken kijken, shadowing, spiegelgesprekken etc.)
  • Ergens anders kijken om anders denken te stimuleren (ander ziekenhuis, andere sector)
  • Door aan te sluiten op de probleembeleving (pak een concreet probleem aan, sluit aan de belangen die spelen, zorg dat iemand probleemeigenaar is)
  • Dwang / 'sense of urgensy'
  • Creeer een 'sense of excitement'
  • Laat mensen verbeteringen ervaren (zichtbaar maken, successen vieren)
  • Zorg dat mensen in staat zijn dingen te veranderen (samenwerking organiseren, faciliteiten bieden)
  • Plezier (borrel organiseren etc.)
  • Sluit aan op waarom mensen in de zorg werken
Het lijkt me een mooie vraag voor een leergemeenschap om lean duurzaam werkend te krijgen.

1 opmerking:

  1. Hallo Marc (en andere lezers),

    Wederom een interessant en relevant onderwerp. Ik sluit me aan bij de eerste antwoorden / uitkomsten.

    Aan de andere kant ben ik van mening dat de vraag in de titel anders geformuleerd zou kunnen worden. We zouden mensen niet zozeer in beweging moeten brengen, maar achterhalen hoe zij zichzelf in beweging brengen (... en houden).

    Het antwoord op deze vraag ligt volgens mij besloten in onderstaande en andere vragen:
    1. Zijn de verbeterdoelstellingen in lijn met mijn persoonlijke doelstellingen (what's in it for me)?
    2. Kan ik en ga ik een zinvolle bijdrage leveren aan de verbeteringen?
    3. Zijn er voldoende uitdagingen in het verbetertraject en in de fase daarna?
    4. Vind ik het ook echt leuk om te doen en heb ik een klik met de andere collega's?

    Als bovenstaande vragen positief beantwoord kunnen worden is volgens mij een belangrijk deel van de strijd gewonnen...

    Groeten,

    Peter Oude Heuvel
    ExpeQt - Duurzame Procesverbetering

    BeantwoordenVerwijderen