Hoe komt het dat we niet gewend zijn om door elkaar geholpen te worden?
Op welke wijze help ik anderen?
Een Principe van de Toyota Way is 'Respecteer je ketenpartners door ze uit te dagen en te helpen'. Onlangs hoorde ik een anecdote hoe Toyota dat in de praktijk brengt.
Een leverancier was de laatste weken niet in staat gebleken om constant de juiste kwaliteit te leveren. De fabrieksmanager van Toyota ging naar de leverancier, legde de feiten op tafel en maakte duidelijk dat dit onacceptabel is informeerde naar de benadering hoe zij aan het leren zijn om het proces te verbeteren. Vervolgens wees hij op de twee mensen die hij meegenomen had. 'Dit mijn mijn twee beste ingenieurs. Zij staan u ter beschikking om te helpen om de kwaliteit te verbeteren.'Hieruit blijkt zowel het uitdagen, als het respect door te helpen.
Als blijkt dat een ander niet levert wat je afgesproken hebt, hoe ga je daar mee om? Denk bijvoorbeeld aan Radiologie, de OK, het lab, de personeelsafdeling etc. (afdelingen die met veel andere afdelingen te maken hebben) Of een andere discipline waar je veel mee te maken hebt. Zodra je merkt dat je je irriteert aan de dienstverlening van een ander, hoe benader je ze?
Probeer eens (maar misschien duurt het even voordat ze beseffen dat je het echt meent):
Kan ik je helpen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten