vrijdag 7 januari 2011

Boek van mijn weblog (2009 - 2010)

Om het jaar af te sluiten kreeg ik de tip dat ik mijn weblog als boek kan laten drukken. Voelt enerzijds een beetje ouderwets (2.0 vs stapel papier), maar toch... wel degelijk leuk om het ook fysiek door te kunnen bladeren.

Het blijkt een fluitje van een cent om met moderne internet technologie een boek uit te geven. Ik heb al mijn blog posts (juni 2009 t/m december 2010) geïmporteerd in een boek via Blurp en besteld als verjaardagscadeau voor mezelf. Klik hier voor het resultaat. Je kan het boek volledig doorbladeren op je scherm.

Daarna vraagt het programma: wil je dat anderen het ook als boek kunnen bestellen? Daar had ik niet aan gedacht. Nou weet ik niet hoe interessant het is, aangezien je alles ook online terug kan vinden op mijn weblog (klik rechts op het archief of via de zoektermen). Maar mocht het je aanspreken, dan kun je dus anderhalf jaar aan gedachten, reflecties, impressies en praktijkervaringen met lean denken in de zorg als boek bestellen (zelfde link als hierboven).

En opeens heb ik weer een boek uitgebracht! Dit maakt me weer duidelijk hoe krachtig het internet is. Zonder uitgever, winkels, zonder enige kosten (behalve het drukken van het boek natuurlijk) kun je gewoon een boek uitgeven, volledig geautomatiseerd. Dit moet de komende jaren een grote impact op de uitgeverswereld krijgen lijkt me.

Ondanks dat ik behoorlijk gewend ben geraakt via internet te lezen en communiceren is het toch gaaf om een eigen, fysiek, boek in je handen te hebben. Nostalgie? Of draait het leven uiteindelijk toch om de fysieke ervaringen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten