Narayana Hruddayalaya Hospital |
Aravind Eye Hospital |
“Health care is all about protocol, process and
price”
Dit citaat prijkt aan de muur in de werkkamer van Dr. Shetty
CEO en cardiochirurg van het Narayana Hrudayalaya, Hospital in
Bagalore, en omvat direct alles waar men hier in gelooft. Het
systeem, optimale processen voor effectieve, veilige en betaalbare zorg, staat
centraal. Men kan wel stellen dat dit heilig is. Gegeven de uitgangspunten en
de omstandigheden in India zou verwacht worden dat een patiënt in India
slechter af is dan in de Westerse wereld. Tijdens het bezoek dat ik samen met een aantal collega’s uit MAASTRO Clinic onlangs bracht aan
diverse gezondheidsinstellingen in Madurai en Bangalore in India blijkt echter
dat die opvatting lang niet altijd geldt. Met name het Aravind Oogziekenhuis
heeft ons versteld doen staan van hun prestaties. Hieronder zijn heel kort wat
observaties weergegeven.
In het Aravind Oogziekenhuis in Madurai slagen ze erin
gemiddeld 1.000 patiënten per dag te behandelen: hetzij voor diagnose, hetzij
voor chirurgie. Het leeuwendeel van deze patiënten komt hier binnen zonder
afspraak. Verzuim van het werk kan men zich hier simpelweg niet permitteren.
Niet werken is niet eten. Toch weet het Aravind het zo te organiseren dat zij
een maximaal aanvaardbare wachttijd tussen binnenkomst van de patiënt en het stellen
van de diagnose van 2 uur kunnen hanteren. Daarbij komt dat medewerkers en
artsen op elk moment van de dag feilloos op de hoogte zijn van de locatie en de
status van elke patiënt. Bovendien krijgt geen enkele patiënt - ondanks de
massaliteit - het gevoel een nummer te zijn. Men wordt met alle respect
behandeld.
De kwaliteit die ze leveren is hoog. In vergelijking met
oogziekenhuizen in de Westerse wereld komen er naar verhouding minder infecties
of andere complicaties voor. Dit heeft te maken met hun systeem, hun manier van
werken. Alle medewerkers
hebben een sterke gezamenlijke missie: “To eliminate needless blindness by
providing high quality, high volume compassionate eye care to all”. Een
oogchirurg in het Aravind doet gemiddeld 40 operaties per dag. Een verre mate
van standaardisatie is onderdeel van het systeem. Het is doeltreffend, met een
sterke focus op wat goed is voor de patiënt. Iedereen werkt op precies dezelfde
manier en dus is de ervaringskennis enorm. Op mijn vraag aan chirurgen (ook aan
de cardiochirurgen in het Arayana ziekenhuis) of zij deze manier van werken
prettig vinden, kreeg ik vaak het antwoord: “niet altijd, maar het geeft veel
voldoening en dit systeem is het beste voor de patiënt”.
Wat ook opvalt is dat er voortdurend in alle geledingen van
de organisatie data worden verzameld en geanalyseerd om zo hun procedures bij
te schaven. Op deze manier verkrijgen zij bijvoorbeeld een beeld van hun
instroom en kunnen ze hun resources afstemmen op mogelijke piekmomenten. Men
hoeft er zelfs meestal geen dossiers op
na te slaan, de gegevens zitten in hun hoofd.
Enige jaren geleden kwam er een lens op de markt die
geïmplanteerd kon worden bij een bepaalde aandoening, maar welke voor een prijs
van 60 dollar per stuk onbetaalbaar was voor het Aravind. Om de mensen volgens
de laatste stand der wetenschap te kunnen blijven helpen, zijn ze zelf lenzen
gaan vervaardigen in een fabriek gebaseerd op dezelfde processtroomlijning als
in het ziekenhuis. Zij zijn in staat deze lenzen voor 2 dollar per stuk te
fabriceren en exploiteren deze nu over de hele wereld, omdat deze van
topkwaliteit zijn.
Hoe goed dit systeem uiteindelijk is, blijkt uit mijn aantekeningen: “Bijna 50% van de patiënten worden gratis
behandeld. En dat betekent dat ze ongelooflijk efficiënt moeten zijn om dat te
kunnen, want de prijs die ze moeten betalen – de betalende patiënten – is ook
nog lager dan gemiddeld in een ander oogziekenhuis in india (gemiddeld 20%). En
dat komt omdat ze eigenlijk een systeem hebben dat perfect gebaseerd is op
flow. En dat zie je ook. Mensen – medewerkers maar ook dokters – hebben het
idee dat ze in een systeem werken. En het systeem is in die zin ook heilig. Dus
dat is denk ik een groot verschil met ons: medewerkers en artsen bij ons hebben
meer moeite met systeemdenken”.
Soortgelijke observaties maakten we ook in het Narayana Hrudayalaya, Hospital in Bagalore. De focus op het proces. Men was daar net bezig plannen te ontwikkelen voor de bouw van een nieuw cardiochirurgie centrum van 300 bedden. Men wilde dit bouwen voor de som van 5 miljoen dollar. Men was aan het bestuderen of het ook niet kon voor 4 miljoen dollar. Een ongelofelijke lage prijs, ook in de Indiase verhoudingen. Op onze vragen werd snel die bezetenheid met betrekking tot kosten duidelijk. Als men de kostprijs van een complexe cardio chirurgische ingreep onder de 3.000 dollar wist te houden, redde dat vele tientallen mensen het leven. Hun resultaten waren ook voor Westerse begrippen excellent. En dat doet men door te focussen op processen, processen en processen. Ondergebracht in systemen waar iedereen precies dat doet wat nodig is.
Soortgelijke observaties maakten we ook in het Narayana Hrudayalaya, Hospital in Bagalore. De focus op het proces. Men was daar net bezig plannen te ontwikkelen voor de bouw van een nieuw cardiochirurgie centrum van 300 bedden. Men wilde dit bouwen voor de som van 5 miljoen dollar. Men was aan het bestuderen of het ook niet kon voor 4 miljoen dollar. Een ongelofelijke lage prijs, ook in de Indiase verhoudingen. Op onze vragen werd snel die bezetenheid met betrekking tot kosten duidelijk. Als men de kostprijs van een complexe cardio chirurgische ingreep onder de 3.000 dollar wist te houden, redde dat vele tientallen mensen het leven. Hun resultaten waren ook voor Westerse begrippen excellent. En dat doet men door te focussen op processen, processen en processen. Ondergebracht in systemen waar iedereen precies dat doet wat nodig is.
Mijn collega’s en ik waren diep onder de indruk van de pareltjes van zorg
in India. We realiseren ons dat het inderdaad pareltjes zijn, en dat vele
gezondheidszorginstellingen in India hier niet aan kunnen tippen. Maar toch.
Dat gevoel werd nog verstevigd toen we een aantal weken later de LIDZ reis naar
de USA maakten. Daar werden we rondgeleid in een nieuw moeder en kind (300
bedden centrum) in Michigan. Kosten bouw 750 miljoen dollar. Ter vergelijking
300 bed chirurgisch centrum voor 5 miljoen in India.
Om na te denken: De arme patiënt in India, die niks kan
betalen, die loopt gewoon naar het Aravand oogziekenhuis, wordt bijna altijd
dezelfde dag gediagnosticeerd en vaak dezelfde dag nog geopereerd of de dag
erna. En dat is een service die wij niet aan patiënten (kunnen) bieden. De
behandeling is ook nog eens van topkwaliteit. Waarom kunnen wij, met naar
Indiase maatstaven een oevervloed aan capaciteit, geld en know how, dit niet?
We doen er goed aan het volgende inzicht te delen met zorgverleners die gewenste veranderingen in de zorg in de weg staan: Dysfunctioneren is niet: het niet-maken van fouten, maar wel: het niet willen/kunnen leren van fouten en veranderen van gedrag.
BeantwoordenVerwijderen