Mark Graban heeft onderstaande presentatie geplaatst waarin hij 25 voorbeelden van leiderschapsgedrag behandelt die een cultuur van continu verbeteren versterken met behulp van Kaizen. Zie verderop voor een lijst daarvan.
De Kaizen methode heeft in mijn optiek twee doelen, bewust in deze volgorde:
Klik hier voor meer informatie over de diepere betekenis van de filosofie van Kaizen, klik hier voor informatie over Kaizen als verbetermethode en klik hier voor een voorbeeld van een Kaizen. Om het probleemoplossend vermogen van mensen duurzaam te vergroten moet je voor elkaar krijgen dat mensen groeien door processen te verbeteren. Daarvoor is een specifieke vorm van leiderschapsgedrag nodig, waar onderstaande lijst over gaat. Ik geloof nooit dat je een onderwerp als effectief leiderschapsgedrag compleet in een lijst kan vatten, maar het is wel een leuke lijst om voor je eigen leiderschap af te vragen of je het de afgelopen maand gedaan hebt en zo niet: waarom niet?
Welke vind je het meest relevant voor jezelf of je omgeving op dit moment?
Wat mij betreft 4: Kaizen zelf doen. Als je er zelf niet een routine van maakt heb je niet de benodigde kennisvoorsprong op de mensen die je coacht en vertoon je geen voorbeeldgedrag. Belangrijker nog is dat de beste manier om mensen te leren hoe Kaizen werkt is door ze actief te betrekken in je eigen Kaizen bij het analyseren van de oorzaak van een probleem of het bedenken van verbetermaatregelen.Bovendien: hoe kun je beweren dat de Kaizen methode waardevol is als je het zelf niet toepast?
KaiNexus Webinar for Gemba Academy - Leadership Behaviors for Continuous Improvement from Mark Graban
De Kaizen methode heeft in mijn optiek twee doelen, bewust in deze volgorde:
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen
- Processen verbeteren
Klik hier voor meer informatie over de diepere betekenis van de filosofie van Kaizen, klik hier voor informatie over Kaizen als verbetermethode en klik hier voor een voorbeeld van een Kaizen. Om het probleemoplossend vermogen van mensen duurzaam te vergroten moet je voor elkaar krijgen dat mensen groeien door processen te verbeteren. Daarvoor is een specifieke vorm van leiderschapsgedrag nodig, waar onderstaande lijst over gaat. Ik geloof nooit dat je een onderwerp als effectief leiderschapsgedrag compleet in een lijst kan vatten, maar het is wel een leuke lijst om voor je eigen leiderschap af te vragen of je het de afgelopen maand gedaan hebt en zo niet: waarom niet?
Welke vind je het meest relevant voor jezelf of je omgeving op dit moment?
Wat mij betreft 4: Kaizen zelf doen. Als je er zelf niet een routine van maakt heb je niet de benodigde kennisvoorsprong op de mensen die je coacht en vertoon je geen voorbeeldgedrag. Belangrijker nog is dat de beste manier om mensen te leren hoe Kaizen werkt is door ze actief te betrekken in je eigen Kaizen bij het analyseren van de oorzaak van een probleem of het bedenken van verbetermaatregelen.Bovendien: hoe kun je beweren dat de Kaizen methode waardevol is als je het zelf niet toepast?
The 25 leadership behaviors:
KaiNexus Webinar for Gemba Academy – Leadership Behaviors for Continuous Improvement from Mark Graban- State your belief in Kaizen
- Explain why Kaizen is important
- Empower, but be a servant leader
- Participate in Kaizen yourself
- Ask for Kaizen ideas (and opportunities)
- Don’t require everything to be an event or a project
- Emphasize small ideas
- Ask for more than just cost savings
- Look at the process instead of blaming people
- Keep asking for Kaizen
- Don’t hide ideas (be transparent)
- Quickly respond to every idea
- Work to find something to implement
- Turn “bad ideas” into better ideas
- Coach, but don’t nitpick
- Help people see the bigger picture (don’t suboptimize)
- Turn complaints into ideas
- Help create time for people to take action
- Help share and spread ideas
- Don’t forget the “SA” in PDSA
- Don’t overdo the “P” in PDSA
- Be prepared to fail
- Be careful with rewards and quotas
- Give people recognition for ideas
- Compile the results and celebrate them
Thank you for sharing this, Marc!
BeantwoordenVerwijderen