Hun aanpak bestaat uit de volgende elementen:
- Als iemand een probleem tegenkomt neemt de teamleider direct het werk over zodat de medewerker een start kan maken met de Kaizen (de linkerhelft, zie hieronder voor het Kaizen format zoals we die in het Antonius gebruiken, is vrijwel hetzelfde als die van het Elisabeth, beide zijn gebaseerd op het format van Jeff Kaas, zie hier voor meer uitleg).
- Degene die de Kaizen uitvoert wordt op dat moment indien mogelijk direct gecoacht op de Kaizen methode en in ieder geval later die dag en de dagen erna door de teamleider.
- De ingevulde Kaizen formulieren hangen zichtbaar op een bord, zodat iedereen ziet waar aan gewerkt wordt.
Dit is een prachtige aanpak om mensen in staat te stellen direct te verbeteren als ze een probleem tegenkomen. Het is ook mooi symbolisch voor iedereen hoeveel waarde de leiding eraan hecht dat mensen processen kunnen verbeteren. De leiding is ook zichtbaar aanwezig op de werkvloer en ondersteunt het team actief, wat op zich al een krachtige vorm van leiderschap is. Hoe stel jij mensen in staat processen te verbeteren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten