Arts moet voortouw nemen bij invoering Lean
Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 07-04-2014
Procesverbeteren is teamwerk. In een ziekenhuis moeten artsen, verpleegkundigen en ondersteunende diensten daarom samenwerken, om de zorgoverall beter en efficiënter te maken. Lean stelt daarbij het verbeteren van de klantwaarde centraal. Verpleegkundigen omarmen dat principe vaak snel, want het betekent meer tijd voor de patiënten. Maar, als de artsen niet meedoen, dan blijft de toepassing van Lean steken bij verbeterborden op de afdelingen. Lokale optimalisatie is het gevolg, het proces als geheel verbetert niet.
‘De oplossing is dat juist de artsen de kar gaan trekken, via coachend leiderschap’, stelt Henk Veraart, oogarts in het St Elisabeth-TweeSteden ziekenhuis. ‘Artsen moeten procesmatig leren denken, maar dat is niet voldoende.
Ze moeten ook uit hun cocon komen, zich open en kwetsbaar durven opstellen. Elke mening telt, ook die van een baliemedewerker, en die moet zich “veilig” genoeg voelen om een arts aan te spreken op zijn of haar gedrag. Sterker nog, je moet het zelfs aanmoedigen dat dit gebeurt. Er zijn immers delen van het proces die zich buiten jouw zicht bevinden. Ook moet je als arts flexibel genoeg zijn om, in het kader van standaardisatie, eigen werkwijzen aan te passen.’
‘De oplossing is dat juist de artsen de kar gaan trekken, via coachend leiderschap’, stelt Henk Veraart, oogarts in het St Elisabeth-TweeSteden ziekenhuis. ‘Artsen moeten procesmatig leren denken, maar dat is niet voldoende.
Ze moeten ook uit hun cocon komen, zich open en kwetsbaar durven opstellen. Elke mening telt, ook die van een baliemedewerker, en die moet zich “veilig” genoeg voelen om een arts aan te spreken op zijn of haar gedrag. Sterker nog, je moet het zelfs aanmoedigen dat dit gebeurt. Er zijn immers delen van het proces die zich buiten jouw zicht bevinden. Ook moet je als arts flexibel genoeg zijn om, in het kader van standaardisatie, eigen werkwijzen aan te passen.’
Ik mis op de foto een verpleegkundige. Ik ben er ook niet zo zekere van dat artsen het voortouw moeten nemen. Bij kaizen 'goede verandering' gaat het over een team inzet en aanpak.
BeantwoordenVerwijderenHet zijn met name de verpleegkundigen, doktersassistenten en baliemedewerkers die de drijvende kracht vormen achter de duizende kaizens en verbeterinitiatieven in het EZ. Als artsen al betrokkenheid hebben, zijn ze vaak niet de uitvoerder. Toch vind ik artsen onmisbaar voor dit proces. Als inhoudelijk verantwoordelijke en vaak ook hiërarchisch in the lead, zijn zij vaak mede bepalend of teamleden creativiteit en verbeterinitiatieven kunnen en mogen ontplooien. Als teamlid kunnen zij de beste enthousiasmeerder, maar ook de grootste frustrator zijn van die verbeterinitiatieven en dienen dus betrokkenheid te tonen en het "lean denken" te snappen.
BeantwoordenVerwijderenDit is een voorstelling van zaken waar ik mij volledig in kan vinden. Hier heeft eenieder zijn/ haar rol en gaat het om een integrale aanpak. Vervolgens moeten wij in onze voortvarendheid niet uit het oog verliezen dat wij dit doen vóór en daar waar kan met de patiënt. Wanneer je een Gemba wandeling plant met patiënten en hun familie krijg je hele waardevolle input voor nieuwe kaizens. Zij geven heel concrete adviezen en wij kunnen hen ook bevragen naar hun beleving en ervaring van de verleende zorg
BeantwoordenVerwijderenGemba met patiënten en familie.... Wauw, dat zal voor sommige betrokkenen erg onveilig voelen, maar zo moet het idd wel gebeuren. Hiermee is de zorg m.i. een stuk verder dan de andere bedrijfstakken. Of zou Scania, of Toyota zich ook zo kwetsbaar op durven stellen?
BeantwoordenVerwijderen