zondag 5 oktober 2014

Jaarcongres Lidz - Back to basic: flow voorop


Het was een heerlijke dag vrijdag: het 5e Lidz jaarcongres van 3 oktober. Ditmaal in het Radboudumc en wederom volledig vol met 330 deelnemers. Het thema was 'back to basic' en wat me wat dat betreft het meest is bijgebleven is onderstaande figuur uit de presentatie van Dirk van Goubergen. Lijn 1 is de strategie van Toyota: eerst maximaal inzetten op het optimaliseren van 'flow' zodat processen als een rivier onbelemmerd stromen, daarmee / daarna kan veel meer en sneller kosten bespaard worden. Gebrek aan flow is namelijk een grondoorzaak van veel verspilling. Voor de zorg komt daar bij dat de patient veel betere zorg krijgt als ze hun zorg als 'flow' ervaren. 

Strategie van Lean

Dirk observeert echter dat zorginstellingen (net als veel bedrijven) veel meer energie stoppen in het reduceren van kosten en het creeren van flow zien als iets wat meegenomen is als het lukt (lijn 2).
Het is dus geen strategie om flow te verbeteren, niet om een hoger doel te bereiken. Sterker nog, hij neemt waar dat veel organisaties kosten reduceren met behulp van lean methoden op de vierkante meter, binnen afdelingen dus en dat daarmee eerder de doorstroming verslechterd (stippellijn 3). Als bijvoorbeeld Radiologie een hogere bezettingsgraad nastreeft om kosten te besparen, maar de wachtlijsten daardoor toenemen dan kan degene die de projecten op Radiologie uitvoert een mooie presentatie geven hoe Lean geholpen heeft resultaten te verbeteren, maar als je naar het functioneren van het gehele ziekenhuis kijkt neemt de prestatie erdoor wellicht juist af en wordt elders meer verspilling gecreerd dan is gewonnen. 

De les van Dirk: als je Lean serieus als strategie toepast moet je fors investeren in het verbeteren van de flow van de processen dwars door heel je organisatie en daarbij niet het besparen van kosten voor laten gaan op verbeterslagen van de doorstroming. Of meer beeldend: doet je organisatie 'glugluglugluglug'  als een rivier, of staat iedereen in de wachtrij zoals op de Efteling?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen