zondag 7 december 2014

Vragenlijst voor onderzoek naar Lean in de zorg

Zojuist heb ik een wetenschappelijke enquete ingevuld naar de toepassing van Lean in de zorg. Leuk om te doen, zet je altijd even aan het denken. Neem een gewetensvraag als (uit mijn hoofd): Werkt uw ziekenhuis met een ziekenhuisbrede strategie om Lean integraal werkend te krijgen? Ik heb 'ja' geantwoord, maar het is wel een interpretatie kwestie. We hebben namelijk zeker een ziekenhuisbrede strategie ten aanzien van Lean. Maar of die integraal is? Als je de lat zo hoog legt als: om tot iets als een ziekenuisvariant van het Toyota Production Systeem te komen? Zover zijn we nog niet.



Maar in de geest van het onderzoek heb ik het antwoord dus toch op 'ja' geschat. We werken gestructureerd aan de toepassing van de logistieke principes (flow, pull en leveling), met continu verbetertechnieken verwerkt in het dagelijks handelen (Kaizen, Verbeterborden, Fohnplan, A3 en dagstarts), inclusief het ontwikkelen van de leidinggevenden om het probleemoplossend vermogen te vergroten en we werken aan het verbeteren van processen in complexere projecten op onze speerpunten. Is in ieder geval een heel eind in richting.

Affijn, dat soort gedachten roept het dus op. Ik nodig iedereen uit het onderzoek in te vullen, goed voor jezelf en goed om mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek naar Lean in de zorg. Kost je ongeveer een kwartiertje. Is overigens een internationaal (Duits) onderzoek:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten