zaterdag 4 december 2010

Impressie Verpleegkundig Symposium Lief en Lenig

Afgelopen dinsdag vond het geslaagde Verpleegkundig Symposium Lief en Lenig plaats, georganiseerd door de zorgeenheid Orthopedie van het Elisabeth. Ruim 100 verpleegkundigen deelden een gevarieerde dag met elkaar. Klik hier voor het programma en zie hieronder voor het speelse promotiefilmpje voor het symposium.


Op het podium interviewde dagvoorzitter Gerard Korthout twee patiënten over hun ervaringen, wat een mooie inkijk in hun beleving gaf. Zo gaf een patiënt aan dat hij elke keer als hij voor het eerst naar een ziekenhuis gaat hij een halve dag kwijt is om uit te zoeken of zijn hulphond welkom is, met als resultaat dat niemand het weet en hij zijn hond maar gewoon mee moet nemen. Lijkt toch best een basaal vraagstuk om als ziekenhuis beleid op te hebben. Beide patiënten gaven aan dat onduidelijkheid en onzekerheid belangrijke verbeterpunten zijn voor ziekenhuizen. Complimenten gaven ze vooral voor de betrokkenheid en inzet van artsen en verpleegkundigen.

Orthopedie gebruikt de term 'lenig' voor de toepassing van lean. Een mooie insteek. Lenig denken (reflecteren, verbeteringen zoeken) en lenig werken (flexibele processen zodat we patiënten kunnen bieden wat ze nodig hebben op het moment dat ze het nodig hebben).



Rita Arts, zorggroepmanager van het Elisabeth verzorgde twee keer een mooie workshop over lief (menslievende zorg) en ik zelf over lean (lenig). Klik hier voor de sheets van mijn workshop, die vooral een praktische, direct toepasbare, insteek over lean had. Lief heeft in onze toepassing alles te maken met de betrekking tussen een zorgverlener en zorgvrager. Lean (lenig) gaat over het zorgproces waarbij de samenhang tussen de betrekkingen die een patiënt aangaat met de vaak vele zorgverleners in zijn zorgproces  het uitgangspunt is. Je zou kunnen stellen dat soms de individuele betrekken wel menslievend zijn, maar het proces als geheel niet. Bijvoorbeeld door wachten en onzekerheid tussen de momenten van zorg.

In de workshop heb ik een film gebruikt van Orthopedie over het proces dat de OK belt dat een patiënt  naar de OK kan komen totdat de patiënten de afdeling verlaat. In de film laat Orthopedie mooi zien wat voor kleine dingen regelmatig niet goed lopen, zoals voorraad die niet aangevuld is, materialen die ontbreken aan het bed en extra stappen die ontstaan als alles niet een in een goede flow gedaan worden. Dit bleek een zeer krachtige manier om met de zaal te reflecteren op waarde en verspilling en ideeën te geven voor verbetering in je eigen praktijk.Ook een vorm van visualisatie die goed werkt.

Orthopedie eindigde de dat met een gezamenlijke presentatie van zes verpleegkundigen, inclusief teamleiders en hoofd, die vertelden over hun ervaringen met lean en lief. Zeer openhartig, waarbij zowel de voortgang als de worstelingen aan bod kwamen. Dat maakte het herkenbaar en leerzaam. Indrukwekkend hoe de verpleegkundigen de lean principes hebben omarmd en stapje voor stapje voortgang op boeken. Klik hier en hier voor eerdere blogs over ervaringen van Orthopedie met lean. Ook mooi hoe zij lean (lenig) en lief als vanzelfsprekend integreren. En gaaf dat ze zomaar een goed verzorgd, professioneel symposium erover neerzetten. Zeer bijzonder!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen