Netwerk Lidz
Sinds 2010 bestaat het 'Netwerk Lean in de zorg' (Lidz) waar inmiddels 60 zorginstellingen lid van zijn (35 ziekenhuizen en 25 GGA en V&VN instellingen). De website van het netwerk is
www.lidz.nl.
Overzicht bezoekers
Maandelijks wordt de weblog ongeveer 2.500 x gelezen door 2.000 'unieke bezoekers'.
Naast de directe bezoeken van de website volgen 400 mensen de blog wekelijks per automatische e-mail, 425 mensen per RSS feed en ruim 1000 via Twitter. Klik hier voor meer informatie over de bezoekers en meest gelezen berichten.
Ja , word je genoemd in een Blog en reageer je pas na 2,5 week! Mijn moeder zou gezegd hebben: "je moet je schamen". Ja waarvoor eigenlijk? Voor de fout die je hebt gemaakt om nog niet te reageren? Of voor je vriend die je laat zitten? Of gewoon geen tijd hebben? Of geen inspiratie? Grappige is dat Marc mij regelmatig laat nadenken over het feit dat ik niet reageer (achter de schermen). Hij appeleert op mijn wilskracht. Hij weet die zelfs op te vijzelen door mij regelmatig te wijzen op mijn deskundigheid, op het vertrouwen dat ik best kan en dat ik het uiteindelijk ook zal doen. En zie hier mijn reactie. Mijn vermogen om iets te zeggen over het begrip (mijn) schaamte en mogelijk dat het wel een essentieel onderdeel is van het leren om continu te kunnen verbeteren. Mijn voornemen was om een reactie te plaatsen en dat ook echt te doen. Hoe langer ik wacht hoe moeilijker het wordt om te reageren. Want ik ontdek nu ook, hoe langer ik wacht met mijn reactie hoe hogere eisen ik aan mijzelf stel over de inhoud van de reactie. Want ik heb er veel langer over kunnen nadenken. Uitstel stelt nog hogere eisen ook aan de reactie, misschien ok wel door de ander. Met andere woorden het wordt steeds moeilijker om te reageren en is een aanslag op de wilskracht. Dus managers daag je mensen uit om snel na een gebeurtenis te reageren. Te bedenken wat een goede (tegen)maatregel zou kunnen zijn. Het kost ook veel minder energie om een reactie los te peuteren. Misschien is dat ook een van de geheimen van het Verbeterbord/Dagstartbord. En alleen hele goede managers lukt het nog om lang na de gebeurtenis voldoende wilskracht bij de ander te mobiliseren om te reageren. Niet voor niets:" Je moet het ijzer smeden als het heet is"
BeantwoordenVerwijderenIk dacht altijd dat 'Je zou je moeten schamen' duidt op iets wat je eigenlijk moet vermijden. Je moet proberen te voorkomen dat je je hoeft te schamen.
BeantwoordenVerwijderenDoor Stan besef ik een diepere betekenis in die uitspraak. 'Je zou je moeten schamen' verwijst naar het belang van schaamte. Schaamte is een krachtige emotie die je een rationeel besef omzet in een emotie die gedragsverandering mogelijk maakt. Ik zou me vaker moeten schamen.