woensdag 30 mei 2012

Artikel Volkskrant: Efficiënte zorg op z'n Japans

In de Volkskrant van 19 mei stond in de Zorgspecial bijlage een leuk artikel van Kitty Rotteveel over lean in de zorg, met als titel: Efficiënte zorg op zijn Japans. Klik hier om het artikel te lezen.

In het artikel komen aan het woord: Jacob Caron, orthopaedisch chirurg uit het St. Elisabeth Ziekenhuis, Marco van der Noordaa, programmamanager lean uit het VUmc en Theo van Deudekom, Kaizenmanager en Tim Peekstok, verzorgende, beiden van Stichting Zorgbalans en specifiek verpleeghuis Kennemerduin.

Enkele quotes:
'Als elke medewerker een kleine stap neemt, maakt de organisatie een grote.' (Theo van Deudekom)
'Aanleren, niet doorlichten. Het gaat niet om een projectje, maar om een filosofie waar iedereen aan meewerkt.' (Marco van der Noordaa)  
'In ons huidige managementsysteem zij geen stop-momenten ingebouwd. Lean zegt: "stop, kijk, verbeter en zorg dat het probleem niet meer terugkeert".' 'Volgens Caron worden medewerkers op alle niveaus uitgedaagd om te kijken naar hun werk, om continu kleine verbeteringen zelf door te voeren, en om dit iedere dag weer te doen.' (Jacob Caron)
'Ik overleg dit met mijn kaizencoach, maak een plan en ga met mijn collega's aan de slag. Op één afdeling probeer je het plan uit en stel je bij.' 'Die eerste koudwatervrees bij het personeel om besluiten zelf te nemen en niet af te wachten, is weg. Medewerkers merken dat kaizen het werk leuker, slimmer en efficienter maakt. Dat je er zelf invloed op hebt. Dit komt de zorg ten goede.' (Tim Peerstok)
Wat me opvalt is dat alle vier de geïnterviewden uit drie zeer verschillende zorginstellingen sterk redeneren vanuit de verbeterfilosofie. Ze  pakken als kern op dat de werkvloer in staat gesteld wordt om zelf verbeteringen in hun dagelijks werk door te voeren. En het valt me op dat de Volkskrant dat goed opgepakt heeft uit de verhalen. Dat geeft vertrouwen dat we in de zorg te tijd nemen om niet alleen processen te verbeteren, maar het probleemoplossend vermogen te vergroten. Dat we voor het moeilijke pad gaan met meer rendement: andere vormen van samenwerking, leidinggeven en nieuwe vaardigheden aanleren. En dat geeft vertrouwen dat we met een beweging in de zorg bezig zijn die een duurzaam (lange termijn) effect kan realiseren wat mooi samengevat is in de eerste quote van Theo van Deudekom.

P.S. mooie foto van onze verpleegafdeling C1 in het artikel, met verpleegkundige Maarten Gruijters op de knieën. Het is de passie van zorgverleners zoals Maarten waarmee de principes van lean echt iets moois teweeg kunnen brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen