dinsdag 23 maart 2010

Ik ben al lean

Zo nu en dan hoor ik in discussies in een groep iemand zeggen 'ik ben al lean'. Hij of zij bedoelt dan te zeggen dat hij de principes van lean niet nodig heeft. Dat is een interessante uitspraak.

Je kan de uitspraak eenvoudigweg interpreteren als een uiting van iemand die geen zin heeft te veranderen of dat hij gewoon geen zin heeft in iets nieuws of zo. Maar er is meer waar te nemen. Ik laat hem nog even inwerken.
'Ik ben al lean'
Blijkbaar wordt op dat moment lean als een toestand beschouwd. Iets is lean of is het niet. Ik heb geen idee wanneer iets of iemand lean is of niet.

Toen ik onlangs doorvroeg wat degene die het zei ermee bedoelde was zijn uitleg dat hij al heel snel werkt. Als werk binnenkomt heeft hij dat meestal dezelfde dag verwerkt en anders toch wel de volgende dag. Blijkbaar associeert hij 'flow' in ieder geval sterk met lean. Ook stelde hij dat hij goede kwaliteit levert. Hij kreeg ook weinig klachten. Dus 'flow' en 'kwaliteit' leveren op een niveau waarvan je omgeving laat merken dat ze het goed vinden leidt tot de conclusie dat je al lean bent.

Hmm.

Een belangrijk aspect van lean denken is continu verbeteren. Lean denken heeft alles te maken met een beweging. De uitspraak lean te zijn lijkt me tegenstrijdig met het kernprincipe dat het morgen altijd net iets beter kan.

Dat vertaalde hij als: zodra iets niet klopt bekijk ik wat er precies speelt en corrigeer ik het. Continu verbeteren doe ik dus ook al.

Ah, nu begint een lampje te branden, ook bij zijn collega's. Want die vroegen nu: maar, zou je dezelfde kwaliteit in minder tijd kunnen leveren? Bijvoorbeeld door minder vaak fouten te hoeven corrigeren? Of zou je meer werk in dezelfde tijd kunnen afleveren?

Hij was helemaal van zijn stuk af. De vraag werd door drie mensen in verschillende bewoordingen gesteld voordat doordrong wat gevraagd werd. Zijn eerste reactie was dat dat toch niet de bedoeling kan zijn, want hij volgde alle protocollen en hield zich aan alle afspraken. Wat kan dan nog meer verlangd worden? Na de derde vraag keek hij een beetje stuurs voor zich uit. Is dat echt de bedoeling?

Dat deed me (dieper) beseffen dat op veel plekken het niet vanzelfsprekend is dat je ernaar streeft je prestaties te verbeteren. Zeker bij deze persoon heeft dat in mijn beeld niks met gebrek aan wilskracht of iets dergelijks te maken. Hij staat voor kwaliteit en is er ook trots op. Hij lijkt alleen niet gewend zo te denken.

Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten