woensdag 15 mei 2019

Voorkom spraakverwarring over de beste zorg


13 mei jl plaatste Qruxx onderstaande blog van mij op hun website. Qruxx is een het kennisplatform over waardegedreven zorg (https://www.qruxx.com/voorkom-spraakverwarring-over-de-beste-zorg/) en ik was uitgenodigd iets te schrijven vanuit de samenhang tussen Lean en VBHC (Value Based Healthcare). Ben benieuwd of je het herkent.


Voorkom spraakverwarring over de beste zorg

Goede communicatie wordt soms omschreven als ‘zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten’. Ik heb een mooi voorbeeld hoe dat kan gebeuren.

In de twintig jaar dat ik nu in de zorg werk, heb ik geregeld met artsen van gedachten gewisseld over hoe we de zorg kunnen verbeteren. We vonden allerlei manieren om daar aan te werken. Onlangs werd me echter duidelijk dat ik op een punt mijn gesprekspartners regelmatig verkeerd begrepen heb.

Ik besprak met een collega een opvallend fenomeen: artsen die zich niet herkennen in het beeld dat uit vergelijkingen van uitkomsten naar voren komt. Uit zo’n vergelijking blijkt dan dat ons ziekenhuis ongeveer even goed presteert als andere ziekenhuizen, terwijl ze vinden dat wij voor die aandoening tot de beste behoren, soms zelfs de beste in de wereld. Ik dacht eerst dat het een vorm van zelfoverschatting betrof. Sinds ik daarop ben gaan doorvragen, ontstaat een ander beeld.

 

De beste zorg

 Wat maakt dat artsen onderling weten waar in Nederland de beste zorg voor een specifieke aandoening geleverd wordt?
Dat zal vaak voor een groot deel bepaald worden doordat een arts in staat is om bepaalde patiënten effectief te behandelen terwijl anderen dat niet of minder lukt. Het is de arts waar andere artsen naar doorverwijzen of naar bellen om advies. En dat betreft voor die aandoening dan de meest complexe of moeilijk te doorgronden varianten van die aandoening. De arts die een operatie uitvoert die bijna niemand durft uit te voeren. Of die in staat is uit een scala van symptomen te doorgronden wat de dieperliggende oorzaak is voor deze patiënt.

 

Gehele populatie

Een vergelijking van uitkomsten is echter gebaseerd op de kwaliteit van zorg die de gehele populatie van deze aandoening ontvangt. Dat betreft dus ook de meest voorkomende varianten van die aandoening die vergelijkbaar met andere ziekenhuizen behandeld worden.

Mijn tip is daarom dat als je in een projectteam zit, bijvoorbeeld vanuit een VBHC-initiatief dat zich tot doel stelt de beste zorg van Nederland te kunnen leveren, bespreek dan met elkaar of je de beste wil zijn op de uitkomsten die de hele populatie ervaart of dat je je wilt onderscheiden door de meest complexe patiënten te kunnen behandelen. Of misschien zelfs beide?
Kwaliteit processen

Als artsen zich richten op de moeilijkste varianten, dan zijn de lean-principes veel minder relevant. Voor de moeilijkste varianten wil je je richten op state-of-the-art wetenschappelijke inzichten en onderzoeks- en behandelmogelijkheden. Dan bereik je waarschijnlijk meer vanuit het domein van innovatie.

Richt je je echter op de kwaliteit van zorg die de hele populatie ontvangt, dan moet je kijken naar de kwaliteit van je processen. Bijvoorbeeld: hoe constant is onze kwaliteit? Wat kunnen we leren van klachten, van VIM meldingen of andere bronnen van feedback? Hoe beleven patiënten onze wijze van zorgverlening? Wat zijn belemmeringen in het proces? Hoe is de doorstroming? Waar zitten de risico’s en hoe kunnen we die ondervangen? Je onderzoekt dan waarom niet elke patiënt optimale zorg ontvangt en wat je daar aan kan doen. Dat is het domein waar de Lean-principes goed bruikbaar zijn.

 

Beste van Nederland

Zo kunnen dus verschillende zorgverleners om heel verschillende redenen tot de beste van Nederland horen. Ik pleit ervoor beter te benoemen waar je aan gaat werken en daar de juiste benadering bij te kiezen. Mooie uitdaging voor VBHC en met de hulp van lean beide vormen van kwaliteit van zorg zichtbaar te maken.


Deze blog is op 13 mei gepubliceerd op Qruxx, het kennisplatform over waardegedreven zorg (https://www.qruxx.com/voorkom-spraakverwarring-over-de-beste-zorg/)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten