vrijdag 26 februari 2010

Boekrecensies 'Lean denken en doen in de zorg'

Onlangs zijn twee recensies verschenen van ons boek 'lean denken en doen in de zorg'. Geeft een leuke gelegenheid om te zien hoe de omgeving op lean denken en de toepassing ervan reageert. De eerste recensie is van Skipr, een 'communicatieplatform voor beslissers in de zorg', geschreven door Suzanne Weusten (klik hier voor de complete pdf versie):

"In de jaren tachtig van de vorige eeuw slaagden Japanse autofabrikanten erin hun productiviteit op te schroeven en hun kosten drastisch te verminderen. Het succes van dit zogenoemde lean produceren ging razendsnel de wereld over en bleek niet alleen een inspiratie-bron voor ondernemers in de industrie, maar ook voor bestuurders in de zorg. Taiicho Ohno, architect van het model bij Toyota, keek wat er gebeurde tussen het moment dat een klant een bestelling plaatste en het moment dat het geld binnen was. Hij ontdekte zeven soorten van verspilling. Het Japanse model vond ook ingang in de Nederlandse zorg. Kwaliteitsinstituut CBO was zeven jaar geleden een voorloper met het project Werken zonder wachtlijst. En inmiddels worden de principes van lean denken toegepast in onder andere het St. Elisabeth Ziekenhuis, het UMCG Groningen en het UMC St. Radboud en de Maastro Clinic. In Lean denken en doen in de zorg vertellen zij hun verhaal.
Zo merkte het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg dat de veertien innovatieprincipes van Toyota uitstekend werken in een ziekenhuis. Op de polikliniek Neurologie maakten medewerkers een verbeterbord waarop ze problemen schreven die ze in hun werk tegenkwamen. Elk probleem dat op het bord belandde, moest binnen de invloedssfeer van het team liggen en binnen dertig dagen op te lossen zijn. Doordat sommige problemen steeds terugkwamen, ontdekten de artsen en assistenten de oorzaken erachter. En in plaats van steeds dezelfde brandjes te blussen, verbeterden ze het systeem.
Lean denken en doen in de zorg gaat vooral over een nieuwe mentaliteit in de zorg. De praktijkvoorbeelden zijn verfrissend en hoopgevend. De belangrijkste les voor bestuurders: een nieuwe manier van werken moet voorgeleefd worden en ondersteund door de top. Anders wordt het niks."
Een tweede recensie staat op procesverbeteren.nl, een kennisplatform over bedrijfsproces-verbetermoethodieken, geschreven door Jaap van Ede:
"De case-beschrijvingen in het boek zijn niet bedoeld om klakkeloos te kopiëren, ze dienen vooral om mensen op ideeën te brengen, en om hen te laten zien wat er tot nu toe bereikt is met Lean in ziekenhuizen. Daarin zijn de auteurs prima geslaagd. Het boek is namelijk goed leesbaar voor mensen die nog geen ervaring hebben met Lean. En het verschaft mensen die dat wél hebben, een interessant kijkje in de specifieke zorg-problematiek."

Geen opmerkingen: