zondag 19 december 2010

Vooraankondiging Symposium Lean denken en doen in de zorg

25 maart is het weer zover: het vierde landelijke symposium 'Lean denken en doen in de zorg'! Een gelegenheid om meer te leren over de lean principes, om te luisteren naar ervaringen met de toepassing in de zorgpraktijk en om van gedachten te wisselen over de toepassing ervan met anderen die tegen dezelfde praktijkvragen aanlopen.

Het eerste symposium in 2008 ging nog over de vraag 'zou lean denken iets voor de zorg kunnen zijn?'. Het tweede symposium ging over hoe de principes toegepast kunnen worden in  de zorg. Het laatste symposium deelde de ervaringen met de toepassingen van de principes aan de hand van acht praktijkverhalen, opgetekend in het boek 'Lean denken en doen in de zorg'. Klik hier voor mijn blog erover met links naar alle presentaties. De foto's op deze blog zijn van voorgaande symposia.
Het afgelopen jaar is uit alle discussies in het veld en in het bijzonder in het nieuwe netwerk Lean in de zorg mij duidelijk geworden dat het ontwikkelen van de verbetercultuur de belangrijkste uitdaging is die voor ons ligt. Inclusief op welke wijze dat praktisch gemaakt kan worden op de werkvloer. Daarom wordt tijdens het komend symposium extra nadruk gelegd op de vraag:
Hoe kan procesverbeteren een normaal onderdeel van ieders dagelijks werk gemaakt worden?
 
Naast plenaire presentaties zullen er diverse workshops zijn waar ofwel verbeterinstrumenten of praktijkverhalen centraal staan. Ook organiseren we dat groepen naar werkplekken toe kunnen gaan waar lean toepassingen zichtbaar zijn.

Jacob Caron, orthopedisch chirurg, zal dagvoorzitter zijn en hem kennende zal hij er scherp op zijn dat de essentie van lean goed aan bod komt en dat de zorgpraktijk daarbij centraal staat.
Praktische details:
  • 25 maart 2011, van 9:30u (9:00u ontvangst) tot 16:30u
  • Aula van het St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg
  • Meer informatie volgt in januari
Ik lees graag in de reacties wie van plan is te komen en eventueel wat je zou willen terugzien in het programma, zie vragen hieronder. Ik heb er weer zin in!
  1. welke praktijkvragen?
  2. welke instrumenten of principes?
  3. iets anders?

2 opmerkingen:

  1. Hallo Marc

    Ik zou graag willen komen, waar kan ik me inschrijven?

    Ik zou graag een onderwerp zien terugkomen waarin wordt gekeken hoe in het dagelijks verbeteren niet alleen direct betrokken medewerkers maar ook medewerkers van andere afdelingen (mn facilitaire diensten) op een zinvolle en efficiënte manier erbij betrokken worden

    B.v.d.

    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Frank,

    Leuk dat je wil komen! In januari volgt meer informatie over het programma en hoe je je kan aanmelden.

    Leuke vraag die je stelt. Er gaat ook aandacht komen voor lean op facilitaire diensten, maar ik weet eigenlijk nog van geen vorderingen op het gezamenlijk betrekken van zorgafdelingen en facilitaire afdelingen (behalve ad hoc verbeteracties, maar niet structureel).

    Als iemand daar voorbeelden van weet hoor ik het graag!

    Groeten,

    Marc

    BeantwoordenVerwijderen